Almanya’nın Henschel Fabrikasında 1932 yılında imal edilen lokomotif 8 ton kömür kapasitesi, santimetrekareye 12 kilogram basınç ve saatte 65 kilometre hız özelliğiyle dönemin en iyi lokomotifleri arasında yerini almış ve birçok görevi başarıyla ifa etmiş.

Ancak 1974 Kıbrıs Barış Harekâtında yaşamış olduğu talihsiz olay ‘emektar’ lokomotifimizin acı bir hatırası olarak tarihe geçti.

Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları Denizli Bölge Deposuna kayıtlı olarak hizmet veren 57.011 numaralı buharlı lokomotif, 1974 Kıbrıs Barış Harekâtında Burdur’da bulunan topları Edirne’ye götürmek üzere 9 adet boş vagonuyla birlikte Denizli’den Burdur’a hareket eder. 420 ton yük çekme kapasitesindeki 57.011 numaralı lokomotif, boş vagonların ve kendi ağırlığı olan 180 ton yük ile yoluna devam ederken arızalanır. ‘0,022’ rampa aralığında olan ‘Kaklık-Bozkurt’ arasında makinistin güzergahı tam olarak bilmemesi ve görevin önemi nedeniyle yaşanan heyecanla fazla ateşleme sonucunda alev boruları patlayarak yolda kalır. Ve tamir edilmek üzere Denizli deposuna geri çekilir. Bu önemli görevi başka bir lokomotif ifa eder ve askeri toplar Edirne’ye sağ salim ulaştırılır.  

57.011 numaralı buharlı lokomotif; o günün şartlarında heyecanlı bir makinistin acemiliği neticesinde en önemli görevini yapamasa da, birçok hizmetleri olmuş ve yılların vermiş olduğu metal yorgunluğa rağmen heybetli duruşuyla sergilenmektedir.

Bu güzel hatırayı bizlerle paylaşan kişi babası 28 yıl TCDD’de hareket memurluğu yapmış değerli bir abimiz. ‘Benim çocukluğum Anadolu’da tren istasyonlarında geçti.’ Diyen abimiz kendisi de emekli.