Bekçilerle ilgili kanun teklifi TBMM'den geçti Çarşı ve semt bekçilerinin devir, yetki ve sorumlulukları ile özlük haklarını düzenleyen kanun teklifi, TBMM Genel Kurulunda kabul edilerek yasalaştı. Kanunla, çarşı ve mahalle bekçisi olarak istihdam edileceklerde aranan şartlar, çarşı ve semt bekçilerinin atama ve adaylık süreçleri, atama ve yetkileri ile alıştırma şekillerine ilişkin esaslar düzenleniyor. Genel kolluk kuvvetlerine yardım etmek üzere emniyet ve jandarma teşkilatları bünyesinde silahlı bir kolluk olarak çarşı ve semt bekçileri istihdam edilecek. Güvenlik ve jandarma teşkilatlarında istihdam edilen çarşı ve mahalle bekçilerinin amirleri iş hiyerarşileri içinde tespit edilecek. Çarşı ve semt bekçisi olarak istihdam edileceklerde Devlet Memurları Kanunu'nda sayılan genel koşullar ile İçişleri Bakanlığınca çıkarılan yönetmelikle belirlenen eğitim, yaş, afiyet ve somut tatminkarlık gibi özel şartların bulunması gerekecek. Çarşı ve mahalle bekçisi olarak istihdam edilmek için İçişleri Bakanlığınca çıkarılan yönetmelikte belirlenen yöntem ve esaslara kadar yapılacak antre sınavında başarıya ulaşmak şartı aranacak. Sınavlarda başarılı olan, görevini yapmaya engel teşkil edecek bir hastalık ya da engeli bulunmadığı sağlık durumu kurulu raporuyla saptama edilenler emniyet ya da jandarma teşkilatlarına İçişleri Bakanının onayıyla namzet memur olarak atanacak. Çarşı ve semt bekçilerinin adaylık süresi 1 yıldan az, 2 yıldan artı olamayacak. Adaylık süresi içerisinde minimum 3 ay süreyle esas ve hazırlayıcı eğitimler verilecek. Adaylık süresi içinde temel ve hazırlayıcı eğitim devrelerinin her birinde başarısız olanlarla adaylık süresi içinde hal ve hareketlerinde memuriyetle bağdaşmayacak durumları, göreve devamsızlıkları tespit edilenlerin, aylıktan kesme veya kademe ilerlemesinin durdurulması cezası almış olanların memuriyetle ilişikleri İçişleri Bakanının onayıyla kesilecek. Çarşı ve mahalle bekçileri, görevli oldukları mülki sınırlar içinde halkın istirahat, sağlık ve selametini sağlayacak. Bekçiler, yolda hastalanan, kazaya uğrayan, düşüp kalan ve genel durumu itibarıyla yardıma muhtaç olanlara takviye edecek, yardıma gereksinim duyduğu değerlendirilen, güç mağduru veya şiddete, istismara uğrama riski taşıyan kadın ve çocukları, kimsesizleri, engellileri ve acizleri en yakın genel kolluk birimlerine teslim edecek. Bir semt, yer, yol ya da cadde sormak için başvuranlara gerekli bilgiyi verecek olan bekçiler, doğum, vefat, hastalık, kaza, yangın veya facia gibi önemli, acele haller nedeniyle yapılacak takviye isteklerinden gücü dahilinde olanları ilk önce yerine getirecek. Büyük tehlike arz eden yangın ve su baskını gibi afetlerde mahalle sakinlerini hemencecik uyarmakla görevli olan bekçiler, toplum sağlığını ve güvenliğini korkutma eden bir hayvana rastlanıldığında verebileceği zararları alıkoymak için kişileri alandan uzaklaştıracak, ilgili genel kolluk ve belediyeyi durumdan haberdar edecek. Çarşı ve semt bekçileri; tahsis saatleri içinde görevlendirildikleri bölgede devriye hizmeti yürütecek, devir bölgeleri içinde yer alan konut, meslek yeri ve araçlar gibi malların korunmasında sahipleri göre noksan alınan tedbirleri tamamlattıracak, güvenilmez koşul veya kişileri tabi bulundukları genel kolluk birimlerine bildirecek, millet düzenini bozacak mahiyetteki eğlence, yürüyüş ve karışıklıkların önlenmesi amacıyla genel kolluk kuvvetleri gelinceye kadar önleyici tedbirleri alacak. Uyuşturucu madde imal edildiği, satıldığı ya da kullanıldığından, kumar oynandığından veya fuhuş yapıldığından şüphe edilen yerleri alt bulundukları genel kolluk birimlerine bildirecek bekçiler, halkın sükun ve istirahatini bozanları ve başkalarını rahatsız edenleri engelleyecek, cadde, geçit ve meydanları tıkayarak trafiğe mani olan taşıtları ve öteki engellerin kaldırılmasını sağlayacak. Çarşı ve mahalle bekçileri, atama bölgesi ve egzersiz saatleri ile sınırlı edinmek kaydıyla kişileri ve araçları; bir suç ya da kabahatin işlenmesini durdurmak, kabahat işlendikten sonradan kaçan faillerin yakalanmasını sağlamak, işlenen kabahat veya kabahatlerin faillerinin kimliklerini saptamak, hakkında yakalama emri ya da zorla getirme kararı verilmiş olan kişileri saptamak, şahısların hayatı, karoser bütünlüğü ya da servet bakımından ya da topluma yönelik mevcut ya da mümkün bir tehlikeyi durdurmak amacıyla durdurabilecek. Askıya Alma yetkisinin kullanılabilmesi için akla uygun bir sebebin bulunması gerekecek. Mantıksal Bağ talep edecek, fiili şart ve keyfilik oluşturacak şekilde durdurma işlemi yapılamayacak. Çarşı ve semt bekçisi, görevini yerine getirirken kendisinin çarşı ve semt bekçisi olduğunu belirleyen belgeyi gösterdikten sonra, durdurduğu kişiye askıya alma sebebini bildirecek, erteleme sebebine ilişkin sorular sorabilecek, kimliğini veya bulundurulması zorunlu öteki belgelerin ibraz edilmesini isteyebilecek. Bu kişilere kimliğini ispatlamada zorunlu huzur gösterilecek. Belgesinin bulunmaması, açıklamada bulunmaktan kaçınması ya da gerçeğe tutarsız beyanda bulunması dolayısıyla veya sair surette kimliği belirlenemeyen birey tutularak durumdan hemencecik genel kolluk görevlileri farkında edilecek. Askıya Alma süresi, askıya alma sebebine esas teşkil eden işlemin gerçekleştirilmesi için gereklilik duyulan akılcı süreden artı olamayacak. Askıya Alma sebebinin ortadan kalkmasıyla şahısların ve araçların ayrılmalarına izin verilecek. Bekçiler, durdurduğu birey üzerinde veya aracında tabanca ya da tehlike yaratıcı öteki bir eşyanın bulunduğu hususunda tatmin edici şüphenin varlığı halinde, kendisine veya başkalarına zarar verilmesini önlemek amacına karşın el ile dıştan yoklama dahil zorunlu tedbirleri alabilecek. Bu amaçla kişinin üzerindeki elbisenin çıkarılması veya aracın, dıştan bakıldığında içerisi görünmeyen bölümlerinin açılması istenemeyecek. Kanunu Teklifi'ne tarafından, çarşı ve semt bekçileri, suç işlenirken veya işlendikten sonradan, az önce izleri meydandayken; şüphelileri yetişmek, yakaladıkları şüphelilerin kendilerine veya başkalarına hasar vermelerini yasaklayıcı tedbirleri almak, kabahat delillerinin kaybolmaması veya bozulmaması için gerekli muhafaza tedbirlerini almak, varsa olayın tanıklarının kimlik ve adres bilgilerini saptama ederek genel kolluk birimlerine bildirmekle görevli ve yetkili olacak. Bekçiler, haklarında tutuklama ya da yakalama kararı çıkarılmış kişileri gördükleri takdirde yakalayacak ve bağlı bulunduğu genel kolluk kuvvetlerine teslim edecek. Çarşı ve semt bekçileri, kuvvet ve silah kullanma yetkisine sahip olacak. Çarşı ve mahalle bekçileri, kolluk hizmet ve görevleri dışarıya her ne suretle olursa olsun çalıştırılamayacak. Çarşı ve semt bekçilerinin haftalık çalışma süresi 40 saat olacak. Güvenlik ve asayişin gerektirdiği durumlarda haftada bir gün istirahat verilmek kaydıyla bu süre artırılabilecek. Jurnal egzersiz saatleri, başlıca olarak güneşin batışı saatinden doğuşu saatine dek olan vakit dilimini kapsayacak şekilde düzenlenecek. Çarşı ve mahalle bekçileri güvenlik ya da ulus düzeni ile görevi etkileyen mecburiyet halleri haricinde, kayıtlı egzersiz süresi ve saatleri dıştan çalıştırılamayacak. Emniyet ya da kamu düzeni ile görevi etkileyen zorunluluk hallerine ilişkin yöntem ve esaslar İçişleri Bakanlığınca çıkarılan yönetmelikle belirlenecek. Çarşı ve mahalle bekçilerinin disiplin, ödüllendirme ve performans değerleme işlemlerinde istihdam edildikleri genel kolluk kuvvetine göre güvenlik ya da jandarma hizmetleri sınıfı mensuplarına uygulanan hükümler uygulanacak. Çarşı ve mahalle bekçilerinin alıştırma yöntem ve esasları, alacakları iş içi eğitim, giyecekleri giysi ve görevde kullanacakları teçhizatlar ile kanunun uygulanmasına ilişkin diğer hususlar İçişleri Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle belirlenecek. Jandarma teşkilatında istihdam edilen çarşı ve semt bekçileri, Jandarma Hizmetleri Sınıfı'na dahil edilecek. Çarşı ve mahalle bekçilerinin emeklilik yaş haddi 60 olacak. Bu haber sizlere www.haber32.com.tr farkıyla sunulmuştur