Yerli uçak bombası SARB-83 kullanıma hazır #1 Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu’na tabi (TÜBİTAK) Savunma Sanayii Araştırma ve Geliştirme Enstitüsü’nün (SAGE) geliştirdiği ardışık delicili uçak bombası SARB-83’ün seri üretime hazır olduğu açıklandı. TÜBİTAK SAGE Enstitü Müdürü Gürcan Açık Fikirli, SARB-83 ve SERT-82'yi, projelerin belli bir aşamaya gelmesiyle IDEF 2019 fuarında kamuoyuyla paylaştıklarını söyledi. Envanterdeki nüfuz edici bombanın (NEB-84) geliştiril me sürecinde elde edilen tecrübenin benzer mühimmatların gelişiminin yolunu açtığını gösteren Okumuş, şöyle konuştu: "Uçak bombası olarak kullanılmayan, bildiğimiz kadarıyla birincil kez Türkiye'nin kullandığı bir teknoloji var, birbirini izleyen delicili harp başlığı teknolojisi. Bu teknolojiyi uçak bombalarında NEB-84 olarak dünyada birincil biz kullandık. Yerden atılan mühimmatlarda var ama uçak bombası olarak ardışık delicili yani çukur imlalı harp başlığı teknolojisi olarak yoktu. NEB-84'ten edindiğimiz tecrübeyle bunu Mark-83 (MK-83) geometrisinde ve kütlesinde tekrar ardışık delicili harp başlığı etkinliği olan bir mühimmat geliştirme projesi olarak öz kaynaklarımızla başlattık." MK-83 uçak bombalarında kullanılabilen bütün güdüm kitlerinin SARB-83'te de kullanılabileceğini ifade eden Açık Fikirli, SARB-83 projesinin SERT-82'ye göre biraz daha çabuk ilerlediğini, bombanın daha alçak sistem testleri ve çevresel testlerinin sonuçlandırıldığını ve projenin nihai testleri kapsamında son olarak kalifikasyon ve delici etkinliğini görme testlerinin tamamlandığını bildirdi. Yerli uçak bombası SARB-83 göreve hazır- Okumuş, testlerin gerçekleştirildiği Kasıt Balistiği Raylı Sistem Enerjik Deneme Altyapısı'nın (HABRAS) fazla manâlı bir altyapı olduğuna işaret ederek, şu değerlendirmede bulundu: "NEB-84 testini İngiltere'de gerçekleştirmek zorunda kalmıştık, bu altyapı yoktu. Artık kendi altyapımızda kendi geliştirdiğimiz mühimmatı, SARB-83'ü test etmiş olduk. Fazla hoş görüntüler de aldık ve deneme de fazla başarılı oldu. Yaklaşık 1,5 metrelik, 35 megapascal güçlendirilmiş duvarı SARB-83 mühimmatı ön delicisiyle deldi ve başlıca delici duvarın içinden geçerek etkinliğini gösterdi. SARB-83 yaklaşık saatte 300 kilometre çabuk ilerledi, duvarı deldikten sonra belli başlı delicimizin hızı yaklaşık saatte 280 kilometreydi. Yani 1,5 metrelik güçlendirilmiş duvarın yavaşlatma etkisi yüzde 10'dan bile az oldu. Bu fiilen fazla yüksek bir etkinlik göstergesi. SARB-83 için şayet son kere uçaktan tamamen canlı bir atış yapılmasını planlıyoruz. Cumhurbaşkanlığı Savunma Sanayii Başkanlığımızın ve Hava Kuvvetlerimizin ihtiyacı doğrultusunda gelecek taleplere kadar seri üretimi yapılabilir durumda. SARB-83, yakın zamanda bambaşka güdüm kitleriyle kullanılabilecek stratejik bir mühimmatımız olarak kullanıma hazırlanmış." Yerli uçak bombası SARB-83 kullanıma hazır #2
SARB-83'ün güvenlik güçlerine sunacağı operasyonel kabiliyetlere değinen Açık Fikirli, şunları kaydetti: "SARB-83'ün benzeşen değeri olarak MK-83 uçak bombalarımız var. Bunların delici özelliği bulunmuyor, SARB-83'te birbirini izleyen delici harp başlığı var ve bu tip uçak bombası olarak dünyada ola ki tek ülkeyiz. Bunun avantajı daha düşük hızlarda ve açılarda dahi delici etkinlik gösterebilmesi. SERT-82'de tekil kinetik delici var. O, çeliğin kendi gücüyle bir delme etkisi gösteriyor. SARB ve NEB'de birbirini izleyen delicili harp başlığı teknolojisi olduğu için çukur imlalı ön delici duvarda bir açılım sağlıyor ve başlıca delici buradan yoluna devam edebiliyor, fazla önemli etkinlik gösteriyor. SARB-83 acilen envanterde olmayan, dünyada da güya çok az olan bir cephane. En büyük avantajı MK-83 geometrisinde ve kütlesinde olduğu için yeniden TÜBİTAK SAGE göre geliştirilen Alıngan Güdüm Kiti, Kanatlı Güdüm Kiti ile ahenkli şeklide görev yapabilecek, yurt dışına ihraç potansiyeli olan bir ürün olması. MK-83 geometrisine uygun yurt haricen kullanılan güdüm kitleriyle kullanılabilecek stratejik bir cephane. Karargahlar, hava alanları, sert zemine sahip baraj gibi stratejik hedeflerde fazla yüksek faaliyet gösterebilecek bir mühimmat." Okumuş, SERT-82 projesinin de 2021 içinde manâlı bir aşamaya geleceğini bildirdi. Yerli uçak bombası SARB-83 kullanıma hazır #3 Gürcan Aydın, HABRAS ile Türkiye'nin Avrupa'daki örneklerinden daha gelişmiş, daha teknolojik ve daha artı yeteneğe sahip bir deneme altyapısına kavuştuğuna dikkati çekerek, bu nedenle yurt dışarıya katlanılan büyük maliyetlerin önüne geçilirken, stratejik mühimmatların bilgilerinin de ülkede kaldığını dile getirdi. HABRAS'taki testlerin mühimmatla sınırlı kalmayacağını vurgulayan Aydınlatılmış, "Ses hızının 2 katına kadar hızlandırma yapabildiğimiz bir altyapı. Burada fazla ayrı testler, bileşen testleri yapılabiliyor. Milli Muharip Uçak Projesi kapsamında fırlatma koltuğu geliştirilmesi, paraşütlerle ilgili testler HABRAS'ta yapılabilecek." dedi. Bu testleri yerde yapabilmenin de maliyetleri önemli oranda azalttığını belirten Okumuş, aksi halde uçak kullanılarak yapılacak testlerin zorlu, fazla daha maliyetli ve riskli yapılmak durumunda kalınacağını açıklama etti. Okumuş, HABRAS'ı kullanmaya karşın taleplere değinerek, "Biz yurt dışına teste bu vesileyle bize yurt dışında deneme talepleri gelecek, geliyor da zaten." diye konuştu. Aydınlatılmış, SARB-83 testi yurt açık havada yapılmak zorunda kalınsa sadece test firmasına ödenecek bedelin 500 bin dolardan aşağı olmayacağını, lojistik harcamalarla bu miktarın milyon doları bulabileceğini sözlerine ekledi. Yerli uçak bombası SARB-83 kullanıma hazır #4 Yerli uçak bombası SARB-83 kullanıma hazır #5 Bu haber sizlere www.haber32.com.tr farkıyla sunulmuştur