Port Akdeniz Antalya Liman İşletmeleri Ticaret Şefi Oğuz Özcan, Isparta’nın sadece mermer ihracatı gerçekleştirdiğini belirterek, ‘’Isparta mermerde sadece Çin’e bağlı. Tek bir ürün ve tek bir ülkeye bağlı kalmak bir takım riskleri beraberinde getiriyor. Çin’de ekonomik kriz olursa Isparta’daki ekonomiyi olumsuz etkiler’’ dedi.

Port Akdeniz Antalya Liman İşletmeleri Ticaret Şefi Oğuz Özcan, dün ilimize gelerek Isparta’daki ihracatçı firmaları ziyaret etti. İhracat anlamında özel sektör olmalarına rağmen firmalara destek sağladıklarını ve yol gösterici olmaya çalıştıklarını ifade eden Özcan, ‘’Bu hem bizim para kazanmamız anlamına geliyor hem de ihracatçı firmaların’’ dedi. Antalya Limanının çok stratejik bir öneme sahip olduğunu ve Antalya’ya yakın olması dolayısıyla da bundan en çok Isparta’nın faydalandığını bildiren Özcan, ‘’Çoğu ihracatçı firmanın limana uzak olması dolayısıyla ürün maliyetleri yüksek. Örneğin bir mermer Kayseri’den Antalya’ya getirirken 5 liraya mal oluyorsa Isparta’dan getirirken 2 liraya mal oluyor. Bu da Isparta’daki firmaların rekabet şansını güçlendiriyor’’ diye konuştu.  

‘’ISPARTA’DA ÜRÜN ÇEŞİTLİLİĞİ YOK SADECE MERMERE YASLANILMIŞ’’

Öte yandan Isparta’yla ilgili eleştirilerde de bulunan Özcan şunları söyledi; ‘’Dünya ticaretinin yüzde 90’ı deniz yoluyla yapılıyor. 3 tarafı denizlerle çevrili bir ülke olarak limanlar bizim için son derece önemli. Antalya Limanı; İzmir ve Mersin Limanları arasındaki hinterlant da dışa açılan tek liman. Çünkü başka bir liman yok. Temel amacımız Antalya Limanını sadece ticareti bir işletme olarak görmek değil. Biz ihracata destek amacıyla bir kamu hizmeti veriyoruz. Biz ihracatçımıza ve ithalatçımıza nasıl katkı sağlayabiliriz? Bunun çabası içerisindeyiz. Bugüne kadar hiçbir liman işletmesinin yapmadığı şey olarak müşterilerimizi ziyaret ediyoruz ve onların fikirlerini alıyoruz. Onun için Isparta’dayız. 2 günde 9 ihracatçımızı Isparta’da ziyaret ettik.

‘’İHRACATTA EN BÜYÜK YEKUNU MERMER TUTUYOR’’

 Antalya Limanında ihracatın en büyük yekûnu mermer. Dünyada hatırı sayılır kaliteli mermer Isparta, Burdur, Afyon ve Antalya bölgesinden çıkıyor. Dünyada kabul gören ürün cinsidir bu. Bölgede mermer en büyük ihracat yükünü tutuyor ama burada ürün çeşitliliğini de artırmamız gerekiyor. Tek bir ürüne bağlı kalmamalıyız. Bunun risklerini zaman zaman yaşıyoruz. Mermer ihracatının yüzde 85’i Çin’e yapılıyor. Tek bir ürün ve tek bir ülkeye bağlı kalmak bir takım riskleri beraberinde getiriyor. Çin’de ekonomik kriz olursa buradaki ihracata da ekonomiyi de etkileyecek. Dolayısıyla yelpazeyi biraz daha yaymak istiyoruz. Yeni başlayan ya da mevcut firmalara katkılar sağlayarak ürün çeşitliliğini artırmak istiyoruz.

‘’ISPARTA’NIN İKİNCİ İHRACAT ÜRÜNÜ ÇİMENTO’’

Mermer haricinde bu bölgede en büyük ihraç edilen ürün cinslerinden bir tanesi de çimentodur. Isparta’da Göltaş Çimento ve Burdur’da AS Çimento var. Çimentoda da Arap piyasası ve Ortadoğu’daki yaşananlar nedeniyle ihracat durma noktasına gelmiş durumda. Çimentoda da ciddi bir yavaşlama var. Fakat çimentocular çalışmalar yaparak yeni pazar arayışındalar. Kuzey Afrika ülkelerine ciddi miktarlarda çimento ihracatı yapılmaya başlandı. İlk defa ihracat yapılan ülkeler olmaya başlandı. Kongo, Gine, Kamerun gibi ülkelere çimentoda yeni ürünler ihraç edilmeye başlandı.

‘’AFYON VE BURDUR’UN İHRACATÇISI ISPARTA’DAN FAZLA’’

Isparta’da yaklaşık 200 civarında ihracatçı var. İthalatçı sayısı çok az. Antalya, Afyon ve Burdur bölgelerinde ihracatçı daha fazla. Çünkü bu bölgelerde mermer ocakları daha fazla.

Geçen yıl biz 200 bin konteynır ihracat gerçekleştirdik. Bunun yüzde 85’i mermerdi. Bu çok büyük bir rakam. 5 yıl önce yıllık 50 bin konteynır gidiyordu. Şimdi bu rakam oldukça katlandı. Genellikle Çin’e işlenmemiş ham mermer gidiyor. Fakat son zamanlar da işlenmiş, parlatılmış ve hazır halde mermer de gider oldu. Bu tür mermerler Amerika, Kanada, Dubai, Birleşik Arap Emirlikleri, Avrupa gibi proje bazlı satılıyor. Bu şekilde katma değer de katıyoruz.

‘’DÜNYADA REKABET ETMEK İSTİYORSANIZ MALİYETİ DÜŞÜRMELİNİZ’’

Isparta’da üretim yapan ve ihraç ettiği ürünü Isparta’dan satmaya çalışan müşterilerimizin birkaç alternatifi var. Birincisi Antalya Limanı mesafe itibariyle, ikincisi ise İzmir Limanıdır dışa açılan kapı olarak.

Müşteri her ikisini de kullanabiliyor. Isparta müşterilerimize önerimiz; Hinterlant ve mesafe itibariyle Antalya’nın çok daha yakın olması itibariyle, nakliye maliyetlerinde avantaj sağlayabileceği için ihracatlarını Antalya’dan yapmalarıdır.

İzmir Limanı çok eski ve büyük olduğundan uluslararası ticarette tanınırlığı daha fazla. Özellikle Antalya’da liman olduğunu yeni öğrenen Çinli firmalar var. Çinli firma Isparta’nın malını İzmir’den yüklediği zaman firma ara nakliye maliyetini yüklenmek zorunda kalıyor. Fakat o ücreti yüklenirken sattığı ürünün maliyeti üzerine o fiyatı koymak zorunda. O zaman da rekabet ortamında dezavantajlı duruma düşüyor. Ispartalı firması 5 liraya verirken, Denizli firması 3 liraya satabiliyor. Bu durum Ispartalı firmanın aleyhinde bir durum. Biz limanın tanınırlığını artırabilirsek bu denge sağlanmış olacak.’’

‘’ÜCRETLERİ AŞAĞIYA ÇEKMELİSİNİZ Kİ İHRACATÇI ANTALYA’YI TERCİH ETSİN’’

Öte yandan Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Şükrü Başdeğirmen ise Isparta’dan ihracat ürünlerinin genelde İzmir’e gittiğini bildirdi. Antalya’nın110 km, İzmir’in de430 kmolmasına rağmen arada maliyet farkı olmasına rağmen Ispartalının İzmir’den ihracat yaptığını dile getiren Başdeğirmen, ‘’Siz mutlaka bunu araştırıyorsunuzdur. Bizim sizden ricamız Ispartalı, Burdurlu firmaların İzmir’e gitmelerini önleyici ne yapabilirsiniz? Fiyatlar konusunda ortak bir çalışma olması lazım. Buradan ihracatçımız limanlara ürün gönderiyor. İzmir’e göndermektense Antalya’ya göndermek bizim için daha iyidir. Sizlerin görevi buradaki fiyat farkının ortadan kalkmasıdır. Hem fiyat politikasında hem de hizmet kalitesinde iyileştirmeler istiyoruz ki bizler de sizlerle daha çok çalışalım. Bizim de amacımız İzmir’e gitmektense Antalya’ya gelmektir. Çünkü biz de maliyet hesapları yapıyoruz’’ şeklinde konuştu.