Asansör montaj ve bakım sektörü, devletin can güvenliğini sağlamak için yılda 1 kez kontrol zorunluluğu ile asansör kimlik numarası uygulamasından oldukça memnun. 

27 yıl bu sektörde çalıştıktan sonra 10 ay önce Şahsuvar Asansör adıyla kendi işyerini kuran Şahin Aksın, "Yapılan denetimlerde ve revizyonlarda güvenlik ön plandı. Arka planda yapılanlar kullanıcıların can güvenliği için çok önemli. Kontrolü ve revizyonu yapılan asansörlerde kaza riski artık yok denecek kadar az" dedi.

Devletin Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı üzerinden asansörlerdeki can güvenliği riskini azaltacak çalışmaları Isparta'da da oldukça memnuniyet yarattı. Isparta Belediyesi tarafından 2 yıldır yetkilendirilen A sınıfı kontrol şirketi Szutest, yılda 1 kez kontrolden geçirme zorunluluğu olan asansörleri durumuna göre sarı, mavi, kırmızı ve yeşil renklerle etiketlendiriyor, her asansöre kimlik numarası veriyor. Sarı, mavi ve kırmızı etiketli asansörler kanunla belirtilen süre içerisinde asansör firmaları tarafından revizyonden geçirilerek yeşil etiket yapıştırılıyor. Bu çalışma ile asansörlerdeki güvenlik riski neredeyse sıfır noktasına çekilmiş oluyor. Yeşil etikete dönüştürülmeyen asansörler Belediye Zabıtası tarafından mühürleniyor.

Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı'nın son yıllarda büyük bir duyarlılık örneği göstererek başlattığı çalışma Isparta'da da etkisini gösteriyor. Asansör sektörü uygulamadan oldukça memnun. 27 yıl asansör sektöründe montajcı, bakım şefi ve şube müdürü olarak görev yaptıktan sonra 10 ay önce Şahsuvar Asansör adıyla kendi işyerini kuran Şahin Aksın, halkın can güvenliğini sağlayan uygulamadan oldukça memnun. Asansörlerin artık daha güvenli olduğunu belirten Aksın, yılda 1 kez yapılması zorunlu kontrol uygulaması ile güvenlik eksiği olan asansörlerin revizyondan geçirildiğini kaydetti. Aksın, şöyle konuştu:

MONTAJ-AYLIK BAKIM-REVİZYON

Daha önceden 27 yıl asansör sektöründe çalıştım. Her kademesinde buludum. İşin çekirdiğinden geliyorum. 10 ay önce kendi işyerimi kurdum. Bizi tanıyan müşterilerimize kendi işyerimiz çatısı altında hizmet veriyoruz. Artık yasa gereği asansörlerin yılda bir kez yapılması gereken kontrolleri var. Mavi, sarı, yeşil, kırmızı etiket uygulamaları var. Bu kapsamda revizyon işleri yapıyoruz. Montaj çalışmalarımız var. Bakım çalışmaları yapıyoruz. Her ay bizim bünyemizde olan asansörlerin bakım hizmetini üstleniyoruz. Bizler montajcı firmayız. Asansör çok büyük bir sistemin içerisindedir. Tüm parçalarını imal etmek mümkün değil. Belki birkaç küçük parçasını imal eden arkadaşlarımız olabilir. Makineci makine, panocu pano, kabinci kabin imal eder. Biz bunları marketlerden temin ederiz. Ya da imalatı yapan arkadaşlardan toplu halde temin eder, uygulamaya geçeriz.

ASANSÖR GÜVENLİĞİ TÜRKİYE'NİN GÜNDEMİNDE

Şu anda asansör güvenliği çok önemli. Türkiye'nin gündeminde. Yasaları ve uygulamaları destekliyoruz. Bizler yıllarca bunu ifade edemedik. Müşteriye gidip de 'sizi sıkıntıya sokar' ifadesini kullanmak istiyorsun ama müşteri 'parası çok mu' diye yaklaşıyor. Artık yaptırım gücünü başkaları uyguluyor. Raporluyor bizler de fiyatlandırıp, müşteriye aktarıyoruz. Bizim 'şunu da yapalım. Güvenliğiniz daha sağlıklı olacak' gibi ifadeleri artık kullanmıyoruz. Birilerine bir şeyleri açıklamak zorunda kalmıyoruz. Şimdi yasalarımız emrediyor.

ASANSÖRLERDE GÖZLE GÖRÜLMEYEN HATALAR VARDI

Asansördeki hatalar, eksiklikler gözle görülmüyordu. Kazalar, problemler oluyordu ama gündeme gelmiyordu. Şimdi asansör konusu gündeme geldi. Asansör kazalarına yaklaşımda duyarlılık var. Devletimiz bu konuyu gündemine aldı. Şimdi gayet güzel bir şeklide sistem ilerliyor. Bu bizim de işimize geliyor. Devletimizin de işine geliyor. Ben bu işe 13 yaşında başladım. Yaklaşık 27 yıldır bu sektördeyim. Bir sürü tecrübe kazandım. Eski sistemi de biliyorum, yeniyi de görüyorum. Günden güne teknoloji ve sistem değişiyor. İstekler ve talepler değişiyor. Daha iyisi isteniyor. Konfor ve görünüm güzelliği istekleri arttı. Sisteme ayak uyduruyoruz. 

ESKİ ASANSÖRLERE YENİ SİSTEM TAKIYORUZ

Bizim şirketimizin bir prensibi var. Bugün olsun en iyisi olsun, en güzeli olsun ve en kalitelisi olsun. Düşüncemiz bu. İnsanlara olmayan gibi gösterilen ama aslında var olan sistemi gösterebilmek. Teknoloji değişti. Eski sistemi yeni teknolojiye dönüştürmeye çalışıyoruz. Eskiden tek hız asansörler vardı. Katına geldiği zaman  sert dururdu. Rahatsız ederdi.  Şimdi aynı kabin, aynı sistem gibi gözüküyor. Ama değişik bir sistemle insanlara eski asansörlerinde konforu sağlıyoruz. Bindiklerinde şaşırıyorlar. 'Yıllarca zang diye duruyorduk' diyorlar. Hatta bir müşterimiz 'artık böbrek taşlarımızı bu asansör sayesinde düşürmeyecek miyiz' diye soruyor. Ne durduğunuz bileceksiniz, ne kalktığını bileceksiniz. Eski asansörünüze bir konfor katıyoruz. 

İNSANLAR KABİNİN ARKASINDA NE YAPILDIĞINI BİLMİYOR

Revizyon yapıyoruz. İnsanlar 'ne yaptınız' diyor. Dışardan bakınca herşey aynı, değişen bir şey yok. Görselde değişiklik yok. Çünkü yapılan denetimlerde görsellik değil, tamamen güvenlik. Müşteri hiçbir zaman arka planı göremez. Bir arabanın motorunu kimse göremez. Motorun ne olduğunu, güvenliğinin ne olduğunu kimse göremez. Arka tarafı bilmiş olsalar kendi sağlıkları ve güvenlikleri açısından güzel şeylerin yapıldıklarını farkediyorlar ve hissediyorlar. Asansörde güvenlik görsellikten ziyade ön planda. Asansörlerimizin riskli durumu artık azaldı. Bizlerde korkular da azaldı. Müşteriye gittiğiniz zaman artık bir şey dememize gerek kalmadı. Müşteri 'bana masraf çıkarma' mantığında. Artık böyle bir durum ortadan kalktı. Artık herkes, asansörü varsa denetimini baştan sona kadar yaptıracaklar.

ARTIK HER ASANSÖRÜN BİR KİMLİĞİ VAR

Isparta'da da olan A yetkili kuruluşlar var. Bu kuruluşların denetimi altında bizler revizyonumuzu yapıyoruz. Artık her asansörün bir kimliği var. A yetkili firma bunun tespitlerini yaptılar. Bakımlarını yaptılar. Emniyet sistemlerinin uygunluğunu kontrol ettiler. Isparta'da son 2 yıldır bu çalışma var. Burdur'da 3, Antalya'da 7 yıldır bu çalışma yapılıyordu. Artık kaç tane asansör var, biliniyor. Yeni tescil asansörler var. Kontroller Belediye ve A yetkili firma ile birlikte kontrol ediliyor. İskan almak için önce asansörün tüm işlemleri bitmiş olması gerekiyor. Başka türlü alamaz. 

2015 MODEL ASANSÖRLERDE BİR ARACIN 3 TEKERLEKLİ OLMASI GİBİ  EKSİKLİKLERLE KARŞILAŞTIK

2009 yılında yaklaşık olarak 10'a yakın montaj yaptık. 10'a yakın montajımızda sadece eksiklik olarak çıkan enerji panolarında kaçak akım sistemleri. O da sonradan ilave edilmişti. Biz bunu ekleyerek yeşil etiketlerimizi almaya devam ettik. Şöyle bakıyorum. A yetkili firmanın çıkardığı raporlar doğrultusunda site yöneticileri bize geliyor. 2015 model bir asansörde öyle eksiklikler var ki 'bu nasıl olur' diye düşünüyorum. Dışarı ile iletişim kurmam için telefonun olmaması gibi ya da aracın 3 tekerli olması gibi. Böyle bir şeye şaşırıyoruz. Tamamen farklı amaçlar için yapıldığını düşünüyoruz. 2015 model bir asansörde böyle bir güvenlik sorunu ile karşılaşmak çok ilginç. CE sistemi 10 yıldır gündemde. Herkes bu sistemi uyguluyor. Eksiklikler küçük maddelerden kaynaklanmalı. Ufak-tefek emniyet ilaveleri eksik olabilir. Ama 10 yıl önce belli standartlar belirlenmiş. Denetim yapılmamış. Bu standartlara göre güvenlik sistemlerinde eksiklik olmaması gerekiyor. Ama olmuş. Bundan sonra böyle eksikliklerin olması mümkün değil."