Isparta’nın geleceğini belirleyen 1/25.000 Ölçekli Çevre Düzeni Planı’na İl Genel Meclisi’nde sert eleştiriler yöneltilirken, Meclis Üyesi Fevzi Özdemir, sosyokültürel planlamada olmamasına rağmen Isparta Belediyesi’nin fuar alanı ile terminal yerini belirleyerek, ‘şunu şuraya yapacağız’ dediğini dile getirdi.

İl Genel Meclisi’nin Haziran ayı son oturumunda Isparta’nın geleceğini belirleyen 1/25.000 Ölçekli Çevre Düzeni Planı tartışıldı. AK Parti grubu adına planla ilgili eksiklikleri sıralayan Meclis Üyesi Fevzi Özdemir, zaman zaman planı hazırlayan şirket yetkilisi Şehir Plancısı Gülşen Bozkurt’la tartışmaya girdi. Plan üzerinden Isparta Belediyesi’ni de eleştiren Özdemir, belediyenin sosyokültürel hiçbir teklifinin olmadığını ileri sürerek, “Belediyeler kendi başına çok at oynatmadan bu planlama doğrultusunda gitsin istiyoruz” dedi.

ÇÜNÜR MAHALLESİNE İNEN YOLU İSTEMİYORUZ

1/25.000 Ölçekli Çevre Düzeni Planı’nda anlayamadıkları noktaları belirlediklerini dile getiren AK Partili İl Genel Meclis Üyesi Fevzi Özdemir, şunları söyledi: “Özellikle üzerinde durduğumuz bugünkü haritada ikinci derecede yol ağına aldığınız yurdun önünden Çünür Mahallesi’ne inen bir yol vardı. Geçen haritada bu çevre yolu olarak iniyordu. Biz burada yol istemiyoruz. Bunun önemli sebepleri var bizim açımızdan. Sol tarafı dağ, tepe, sağ tarafı ise üniversite kampüsü. Böyle bir alanın içinden, yurdun ortasından ve İstanbul yolundan oraya yapılabilecek bağlantının ters olduğunu düşünerek bu yolu istemiyoruz. Fakat üniversite yurtları bittikten sonra öğrencinin bisikletiyle gidebileceği bir servis yolu istiyoruz dedik. Oraya yapılacak ikinci derece yolun yeni yapılacak terminal için ağır vasıtaların da kullanabileceği bir yol formatına dönüştürüleceğini bildiğimiz için bu yolu istemiyoruz. O kavşaktaki toplu yolu başka yerden önerebilir misiniz diye sorarsanız, sanayi taşınacak, nereye gidecek, tugay taşınacak gibi konular belli olmadığından size yeni yol öneremiyoruz. Çünkü bu gelişmişliklere göre bu yolun yapılmasını öneriyoruz.

BU PLANLAMALAR OLMADIĞI İÇİN KALDIRIMLARI KAPATTILAR, DÜKKANLARINI BÜYÜLTTÜLER

Çok tartıştığımız iki tane çevre yolu mevzuatı varken, Eğirdir yoluna binen yoğunluktu. Eğirdir yoluna iki kavşak biniyordu, şimdi çevre yolu kavşağı yine devam ediyordu, ona itirazımız yok. Ama ikinci çevre yolu olarak inen kavşağa neden dediğimizde toplayıcı yol demişsiniz. Biz bu toplayıcı yolu da istemiyoruz. Neden istemiyorsunuz derseniz.

Tarımsal sit alanları gibi yeni yönetmelikler çıktı. 1,5 ay önce sanayi bakanlığı kent merkezinde kalan sanayiler, okullar ve askeriyelerin hepsi kalkacak dedi. Sanayi çarşımız ve tugay gibi yerlerin taşınması söz konusu. Belediyenin bazı yanlış vermiş olduğu kararlarla deli yatırımlar yapılıyor. Kaldırımları kapattılar, dükkanlarını büyülttüler. Bu planlamalar olmadığı için bunlar oluyor. Halen petek sanayi de yeni sanayi alanları açılıyor. Biz organize sanayiden küçük, mevcut sanayiden büyük mekânların açılması gerekiyor diyoruz ama halen anlaşamıyoruz. Belediyeden alıyorsunuz ya fikirleri, belediye kendi başına bu konularda yetki sahibi değil. O yüzden biz belediyenin vermiş olduğu kararlara bazen çok ısrarla itiraz etmek istiyoruz. Çünkü kentin çok önemli bozukluğuna sebep olmuş olabiliyorlar.

KOÇTEPE YOLUNU BİRİNCİ DERECE İSTEMİŞTİK

Koçpete’deki yol birinci derece yol ve organize sanayiye gelip giden ağır vasıtalar dahil oradan gelip gitmelerini istemiştik. O yol da ikinci derece yol yapılmış. Bu durum özel idareye bir yük. O yolun karayolları birinci sınıf yol olmasını ve ağır vasıta araçların oradan gelip gitmesini istiyoruz.

BURADA BİR ÇELİŞKİ VAR

Plana göre uygulamalar mı yapacağız, uygulamalara göre mi plan yapacağız? Burada bir çelişki var. Biz plan yapıp uygulamamız gerektiğini düşünüyorum. Bugün revize edilmeden planlamalarımızı yapıp, 2033, 2050 yılı neyse, ona göre uygulamamız gerekir diye düşünüyoruz.

BELEDİYELER KENDİ BAŞINA ÇOK AT OYNATMADAN BU PLANLAMA DOĞRULTUSUNDA GİTSİN İSTİYORUZ

Sosyokültürel, planlamada hiç yok. Isparta Belediyesi, fuar alanı ile terminalin yerini belirliyor, şuraya şunu yapacağız diyor. Ama sosyokültürel hiçbir teklifi yok. Örneğin biz buraya terminal yapıyoruz ama arkası rekreasyon alanları, şuraya yeşil alan yapacağız diyor. Birinci derecede tarım alanları. Biz de şimdi diyoruz ki maalesef yasa çıktı eski sanayi yerinden kaldırılacak, belki biz eski sanayinin yerine rekreasyon alanları yapacağız. Belediyeler kendi başına çok at oynatmadan bu planlama doğrultusunda gitsin istiyoruz. Her ne kadar  biz belediyelerin vermiş olduğu bilgilere göre hareket etsek de. Orası kontrolsüz. Bir yere bir bakmışsınız bir yere 20 katlı bir bina dikiliyor. Planlamada yoğunluk deniyor ama aşağıda yol yoğunluğu hesap edilmiyor. İtiraz ettiğimiz noktada hoşumuza gitmeyen bir projeyi mahkemeye vereceksek, siz bunu yapıyorsunuz ama kentin planlamasında bu yok diyerek bunu mahkemeye verebiliyorum. Ben TKDK ya ve BAKA’dan bir proje uygulamak istiyorsam o kurumlar bu 1/100.000 ve 1/25.000 ölçekli planda görünüyor mu diye soruyor. İfade olarak söylüyorum belediye istediği gibi at oynatamasın. Memleketimiz de var, tarım alanını imara açıveriyor. Bunun karşılığında yer öneriyorsunuz ama planlamada görülmediği için arabesk kalıyor. Biz Isparta’nın kent merkezinin ve kent merkezinin yeni yerleşim birimlerinin şu tarafa olsun diye haritada gösterelim istiyoruz. Isparta, tarım mı, sanayi mi, hizmet sektöründe mi gidecek, haritada bunları göremiyoruz. Planlamada onları görmek istiyoruz. Isparta hizmet sektöründe önemli. 80 bin öğrenci var. Suriyeli’si, Kenyalı’sı derken kentte bir nüfus birimi var. Ama Isparta tarım ve hayvancılık var. Isparta’nın hangi alanda ilerleyeceğini planlamada göremiyoruz. Bunu 5 binlik planlamada göreceksiniz diyeceksiniz ama biz bunların bağlantılı olduğunu düşünüyoruz.

LOJİSTİK ÜST YOK

Lojistik ve iletişim alt yapımız yok, planlamada bunları göremiyoruz. Geçen yıllarda 23 bölgede lojistik üst bölge ilan edildi. Keçiborlu bölgesi hem raylı sistem, hem havalimanı hem de karayolu olarak çok uygun bir bölge. SDÜ’nün lojistik meslek yüksek okulu açabilecek niteliği var. Ama planlamada biz böyle bir lojistik üst teklifini alamıyoruz. Orada koymamız gerekiyor. Ben YÖK’e gittiğim zaman onlar bize onu soruyor. 25 binlik ve 100 binlik planlarında görünmüyor neye göre lojistik üst istiyorsun diyor. Bunları haritaya işleyelim istiyoruz.”

BOZKURT: BİZ BUNU ELBETTE KOYARIZ VE ARKASINDA DURURUZ

Özdemir’in eleştirilerine yanıt veren Şehir Plancısı Gülşen Bozkurt, şunları söyledi: “Lojistik konusunda 1/100.000 ölçekli plan çalışmasını yapan bakanlığın başka bir müellifi vardı. O dönemde konuşulmuş. Bizimle konuşulmuş bir şey değil. Biz bunu elbette koyarız ve arkasında dururuz. 

SADECE BELEDİYEDEN FİKİR ALMADIK

100.000 ölçekli planda terminal ve fuar alanı gözükmüyor. Ama o bölgeler meskun leke dediğimiz içinde tüm kentsel kullanımların yer alacağı bir lekedir. 100 binde bunu göstermek zorunda değildir. Ama bunu alt ölçekte bizim göstermiş olmamız 100 bin kararlarına aykırı değildir. Çünkü meskun lekenin içinde bugün yaşadığımız tüm kentsel durumlar yer alır. Biz bir müellifiz. Özel İdare’nin ihalesiyle biz bu çalışmayı aldık. Biz bütün kurumlardan fikir alıyoruz. Sadece belediyeden fikir almadık. 

EKSİKLİKLERİ OLABİLİR AMA NETİCESİNDE KARAR SİZİNDİR

Bu planın üst ölçeğe uygun olmayan veya gerekli kararları üretmeyen plan olmasının söylenmesi benim içimi acıtır. Öyle bir şey değildir. Eksiklikleri olabilir ama neticesinde karar sizindir.”