Isparta’da 2014 yılında zorlama bir kararla çıkan Gülistan Mahallesindeki kentsel dönüşüm çalışmaları giderek sancılı bir hal almaya başladı. Belediye Başkanı Yusuf Ziya Günaydın’ın karşı çıkmasına ve uyarılarına rağmen site bazında belli alanlarda yap yoğunluğu artırıldı. Açılan kapıyı zorlayan yol üstü alanların tamamı 12 katlı binalar yapıyor. Arada kalan 4 ve 5 katlı binalarla müstakil yapılar ise geleceğin çarpık kentleşmeyi bu günden gösteriyor.

Kentsel dönüşüm yasasının ardından büyük kentlerde başlayan kentsel dönüşüm çalışmaları, birçok yerde sancılı geçiş süreçleri yaşanmasına neden olmuştu. İstemediği halde yerinden edilen insanlar, İstanbul Kasımpaşa, İzmir Tepecik gibi bölgelerde hem yapısal hem de demografik bozulmaları getirdi. Isparta’da ki kentsel dönüşüm faaliyetlerinde benzeri hatalar yapılmaması için temkinli davranıldı. Öyle ki Gülistan Mahallesinde çok istenen kentsel dönüşümle ilgili müteahhitlerin istediği yapı yoğunluğunun artırılması taleplerine Belediye Başkanı Günaydın uzun süre direndi. Belediye Meclisi'nde 2014'de muhaliflerin (AK Parti, DP ve bazı MHP'liler) baskısı ile yapılan imar tadilatından sonra ise Metro İnşaat tarafından anlaşma yapılan 3 site, Mert SK tarafından anlaşma yapılan bir sitede 12 kadar izin verilerek kentsel dönüşüm başladı.

ISPARTA’NIN ÇARPIK KENTLEŞME ÖRNEĞİ

Bugün için Gülistan Mahallesinde, cadde üzeri sitelerin nerdeyse tamamında 12 katlı binaların yapımı için çalışmalar başladı. İlk yapımına başlanan binalar ise bitmek üzere. 12 katlı binaların ortasında kalan müstakil evlerle, 4 ve 5 katlı binalar çarpık kentleşmeyi bugünden göz önüne serdi.

GÜNAYDIN UZUN SÜRE DİRENDİ AMA…

Isparta kentsel dönüşüm konusunda hata yapmamak için uzun süre bekledi. Hatta bu bekleyiş eleştiri konusu dahi oldu. Gülistan Mahallesi kentsel dönüşüm için hem en uygun hem de en hevesli duran bölgelerden biri idi. Isparta Belediye Başkanı Yusuf Ziya Günaydın kentsel dönüşümün vatandaşlar açısından yaşanabilir, zararsız olarak yapılması noktasında mahallenin bütün olarak ele alınması gerektiği söyledi. Şehircilik açısından da mahallenin bütün olarak değerlendirilmesi önem taşıyordu. Fakat Metro İnşaat ve Mert SK Gülistan Mahallesinde site bazlı görüşmelerle kentsel dönüşümü başlatma yoluna gitti.

BELEDİYE MECLİSİNDE DÖNÜŞÜM KOPUŞU

Gülistandaki kentsel dönüşüm noktasında Belediye Meclisine yapılan başvurular, Belediye Başkanı Yusuf Ziya Günaydın’ın uzun süre engellenmeye çalışmasına rağmen, Belediye Meclisi'nde 2014'de muhaliflerin (AK Parti, DP ve bazı MHP'liler) baskısı ile yapılan imar tadilatından sonra başlamış oldu. Gülistan, Isparta'nın ilk toplu yaşam kentsel dönüşüm projelerinin başladığı mahalle oldu. Ancak imar tadilatının bütün mahalleyi kapsamaması bugün en önemli sorun.

CADDEDEN GEÇENLER İÇİN ATAKÖY

Gülistan Mahallesinde başlayan 12 kata izin verilmiş kentsel dönüşüm, cadde üzeri binalarda giderek artıyor Metro İnşaatın 3 siteyi Mert SK’nınise bir siteyi kapsayan projeleri diğer firmalarında anlaşmaları ile bugün için 30’dan fazla bina, 500’den fazla daireyi kapsıyor. Yapılan çalışmalara 72 dairenin bulunduğu sitenin yerine 250’ye yakın daire yapılabiliyor. Birkaç yıl içinde cadde üzerinden geçerken insanlar kendilerini İstanbul Ataköy’den geçiyormuş gibi hissedecek. 12 katlı lüks binaların ortasında kalan alan ise tam bir ghetto görünümünde olacak.

12 KATLI BİNALARIN ORTASI ANKARA ÇİN ÇİN

Gülistan Mahallesinde başlayan Kentsel dönüşüm çalışması bugün için sadece cadde üzerindeki sitelerle sınırlı. Zira zorlama ile 12 kata kadar yapılaşma imkanı verilen cadde üzeri binaların ortasında kalan 4 ve 5 katlı binalar ile iki katlı müstakil evlerde yapı yoğunluğu artışına izin verilmiyor. Hal böyle olunca birkaç yıl içinde caddeden geçerken İstanbul Ataköy’den geçiyormuş gibi düşünülürken binaların arkasına geçildiğinde Ankara Çin Çin bağlarına gelmiş gibi hissedilecek.

ALT YAPI, TRAFİK, NÜFUS… NEREDEN BAKILIRSA SORUN

Şuan Gülistan Mahallesinin nüfusu 3700 kişi. Bunların çoğunluğunu yaşlı nüfus oluşturuyor. Kentsel Dönüşümde şuan başlayan projeler bittiğinde Mahallenin nüfusunun 7 binin üzerine çıkacağı ve bölgede yapılan yeni dairelerden alan kişilerle birlikte nüfusun gençleşeceği kesin. Hal böyle olunca mahalledeki alt yapı mevcut hali ihtiyaca cevap verebilecek mi, artan araç sayısı ile trafik sorunu ne olacak, nüfus artınca ortaya çıkacak sosyal alan, okul vb. ihtiyaçlar ne olacak? Gibi sorularda beraberinde geliyor.