''Çift Hilale Bakan Yıldız'' : Isparta

Sivil Havacılık Yüksekokulu Kurucu Müdürü Doç. Dr. İbrahim Üçgül: ''SDÜ yüksek nitelikli bir bilim kurumu inşa ediyor. Yan sanayi için de Isparta- Antalya ve Burdur'un daha şimdiden katma değeri yüksek yatırıma yönelmesi gerekiyor. Zira şu an vida üretiyorsun 1 TL. Ama bunu sertifikalandırıp sivil havacılık için üretirsen 10 Dolar'a satma imkânına kavuşuyorsun. Bu SDÜ'nün açtığı bir kapıdır.''

''Ürün Desenleri Lojistik Üstünlüğe çevrilebilir''

''Havacılık Yönetimi Bölümü açılış onayı alındı. Bu ''Havacılık Lojistiği''nin Isparta'da konuşlanmasının kapısını açacak. Isparta, Antalya ve Burdur'un ayrı ayrı ürün desenleri var. Isparta'nın zirai ürünlerini; Burdur'un süt ve hayvancılığını, Antalya'nın turizmine; hizmet sektörüne sunamazsanız gelir bir başkası doldurur. Onun için şimdiden planlama yapılmalı''

''Eskişehir'de, İstanbul'da ''ilham veren'' iş insanları var''

''Sivil Havacılık'ta Eskişehir, İstanbul, Ankara, İzmir, Adapazarı, İzmit'te ilham veren başarılar var. Hikâyenin içeriğine bakıyorsun. Arkasında hep iş insanlarının muazzam desteğini görüyorsun. Sivil Havacılık Kümelenmesi için yük sadece SDÜ'nün; Ticaret ve Sanayi Odası'nın omuzlarına bırakılmamalı. Tüm kent bu büyük rota için kenetlenmelidir.''

SDÜ'den yüksek nitelikli bir bilim yuvası

Süleyman Demirel Üniversitesi (SDÜ) Keçiborlu Sivil Havacılık Yüksekokulu yapımı hızlı bir şekilde devam ediyor. Kurucu Müdür Doç. Dr. İbrahim Üçgül, Sivil Havacılık Yüksekokulu'nun inşa sürecinden Isparta, Antalya ve Burdur'a kazandıracağı artı değerler ve fırsatlara; Uzay Havacılık Fakültesi hedefinden; katma değeri yüksek imalât yatırımlarına kadar genel şemsiyede sorularımıza yanıt verdi. İşte o röportaj:

SDÜ Keçiborlu Sivil Havacılık Yüksekokulu için Yükseköğretim Kurulu'ndan onay alındı. Şu an devam eden yapım süreci hakkında bilgi paylaşabilir misiniz?

Üçgül: SDÜ Keçiborlu Sivil Havacılık Yüksekokulu ihalesi 17 Kasım 2017 tarihinde yapıldı. Sözleşme 17 Ocak 2018 tarihinde imzalandı. Yapı, bodrum + 4 olmak üzere 5 kattan oluşacak. 6 bin 282 m2 yerleşkeye sahip. İnşaat oturma alanı 5 bin 018 m2. Toplam inşaat yükü ise 32 bin 728 m2. 12 derslik, 8 laboratuvar, 4 atölye, 1 yemekhane, 1 konferans salonu, 1 kütüphane ve 1 hangar bulunuyor. Öğrenci kapasitesi 696. Simülasyon eğitimlerinde de kullanılabilecek total 96 kişilik 2 adet bilgisayar laboratuvarı da hâlihazırda mevcut.

SDÜ Keçiborlu Sivil Havacılık Yüksekokulu için Yükseköğretim Kurulu'ndan (YÖK) onay alınmıştı daha önce biliyorsunuz.

-Uçak- Gövde- Bakım Bölümü ve Anabilim Dalı Başkanlığı

-Uçak Elektrik- Elektronik Bölümü ve Anabilim Dalı Başkanlığı

-Havacılık Yönetimi Bölümü ve Anabilim Dalı Başkanlığı'nı kurduk.

YÖK'e Pilotaj için de teklif verdik. Ama Pilotaj'da Havalimanı ile anlaşma yapmak gerekiyor. Şu an Süleyman Demirel Üniversitesi'nin bir uçağı da olmadığı için Yükseköğretim Kurulu'nda (YÖK) Pilotaj teklifi bekliyor. Pilotaj Bölümü için çok da acele etmiyoruz açıkçası. Zira Pilotaj çok masraflı bir bölümdür.

Ama diğer 3 Bölüm açıldı. Uçak- Gövde- Bakım Bölümü için 1 Öğretim Üyesi de aldık. Diğerlerini bekletiyoruz. Şu an Millî Eğitim Bakanlığı'nın (MEB) Yükseköğretim Kurulu (YÖK) ile bir anlaşması var. Yurtdışında adımıza öğretim üyesi yetiştirmek üzere bir programı var. Yaklaşık 9 kişilik bir kadro istedik. Yani bizim adımıza yurtdışında doktoralarını yapıp okulumuza dönecekler. Şu an SDÜ Keçiborlu Sivil Havacılık Yüksekokulu inşa ediliyor.

Yapı bittikten hemen sonra öğretim üyeleri de göreve başlamaya hazır olacaklar Yapı tamamen hazır olmadan öğrenci almayı da düşünmüyoruz. Zira bu çok nitelikli bir okuldur. Yüksek nitelikli bir bilim kurumudur. Bu çok yüksek nitelikli bir okul olduğu için de biz sadece YÖK'e değil Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nün (SHGM) normlarına da bağlı olarak yürüteceğiz çalışmalarımızı. Şartları yerine getirdikten sonra ''Tanınmış Okul'' için başvuru yapacağız. Bu süreçten sonra öğrenci almaya başlayacağız. Biz şu an yapılaşmaya öncelik verdik. Fiziki ve teknik altyapıyı konuşlandırıyoruz. Bina, hangar, atölye, laboratuvar vs… ''Tanınmış Okul'' için SHGM'nün çok temel şart ve göstergeleri var.  Örneğin bir uçak almamız gerekiyor. Uçmasa dâhi öğrencilerin söküp takabileceği, bağlantı yapabileceği bir uçağımızın olması gerekiyor. Pilotaj için ise uçan uçak gerekiyor. Bina Şubat 2019'da tamamlanacak. Akademik yapılanmayı da 2020'ye kadar çözmüş olacağız. Ama bir taraftan da ikili anlaşmalar yapmaya devam ediyoruz.''

Isparta'da ''Havacılık Kümelenmesi'' bağlamında çok güçlü enstrümanları var. Şimdi de lisans düzeyinde yüksek nitelikli bir bilim yuvası inşa ediliyor. ''Havacılık Isparta açısından en doğru rotalardan birisidir'' diyebilir miyiz?

Üçgül: Elbette. Zaten mücadelemizin bir parçası da budur. Isparta'da havacılık çok önemlidir. Altını çizerek söylüyorum ki gerçek manada çok önemlidir. Havacılık Isparta tarafından çok önemsenmelidir.

Şöyle ki sivil havacılık geleceğin en gözde mesleklerinden birisidir.

Şu an görüyoruz ki İnsansız Hava Araçları (İHA) harikalar yaratıyor. Silahlı İnsansız Hava Araçları (SİHA) var. Şimdi yerli ve millî uçaklarımızı üretmeye başladık. Küçük eğitim uçaklarını üretiyoruz. Uçak motorlarını üretmeye başladık. Çok güzel haberler var. Türkiye bunu başardı. İzmir, Eskişehir, Ankara ve İstanbul'da belli kümelenmeler yaparak bunu başardı. Eskiden örneğin Uçak Gövde Bakım ile ilgili çok az hangar vardı. Şu an bunlar çoğaldı. Uçak Gövde Bakım Hangar'ın biri de şu an Isparta'da konuşlu

Pilotaj ile ilgili okullar azdı. Şu an çoğaldı. Türkiye'nin en nitelikli ve donanımlı kurumlarından biri de Isparta'da. Tüm bunların yanı sıra Isparta'nın büyük bir şansı daha var: Kara Havacılık Okulu Isparta'ya geliyor.  

''SDÜ Isparta'ya hayati bir kapı açıyor''

Şimdi de SDÜ'nün Sivil Havacılık Yüksekokulu kurması tüm bu saydıklarımız ile etkili, verimli bir sinerji yaratıyor. Tabiî ki bu tablo pek çok dinamiği harekete geçirecek. Isparta, Burdur ve Antalya'nın ekonomik hayatı üzerine çok büyük yansımaları olacak. Neden?

SDÜ Keçiborlu Sivil Havacılık Yüksekokulu'nda ''Uçak- Gövde- Bakım'' ve ''Uçak- Elektrik- Elektronik Bölümü'' Isparta'ya ''Yan Sanayi''nin de gelmesini sağlayacak. Bu şu anlama geliyor: Eğitim çok nitelikli bir eğitim. Ama üretim de çok nitelikli bir üretim olacak

Şimdi dış kentlerden herhangi birinde nitelik kazanmış fabrikadaki CNC Tezgâhı ile Isparta'daki CNC Tezgâhı aynı. Ama ne gerekiyor? Bir sertifika alması gerekiyor buradaki kurumun. Hem çalıştırdığı işçinin; ustanın sertifikası olması gerekiyor hem de o üretimle ilgili üretim sürecinin sertifikası olması gerekiyor. Yoksa Ankara'daki havacılık sektörüne malzeme üreten firmadaki üretim tezgâhları ile Isparta'daki üretim tezgâhları aynı.

İşte SDÜ Keçiborlu Sivil Havacılık Yüksekokulu Isparta, Burdur, Antalya üçgeninde nitelikli üretimi de getirecek. Yani bugün bir cıvata üretiyorsunuz 1 TL. Ama bunu sertifikalandırdığınız; havacılık adına ürettiğiniz an bu 10 Dolar olacak. Yani yüksek katma değerli ürünleri üretmek için Isparta, Burdur ve Antalya büyük bir şans yakalamış olacak. Ve Süleyman Demirel Üniversitesi (SDÜ) Keçiborlu Sivil Havacılık Yüksekokulu bunun kapısı. Bu kapıyı iyi kullanmak lazım

Mesela Havacılık Yönetimi de yeni vizyon kazandıracak. Örneğin ''Havacılık Lojistiği''nin Isparta'ya gelmesinin kapısı açılacak. Neden? Şöyle baktığınız an Antalya, Burdur ve Isparta'nın ayrı ayrı ürün desenleri var. Antalya üzerinde büyük bir yolcu hava trafiği var. Lojistik hava trafiğini de oraya verdiğiniz an sıkıntı çıkıyor. Ama düşünün bu okul açıldıktan, faaliyete geçtikten sonra hava lojistiğinin Isparta'ya konuşlanması şansı var. Bu az önce saydığım yüksek katma değerin yanı sıra Batı Akdeniz Bölgesi'ne büyük bir ekonomik katkı da getirecek. Onun için Isparta'da sivil havacılık çok çok önemli. Durumu gelecek öğrenci sayısına indirgememek gerekiyor

Burası ''yüksek nitelikli bir okuldur. Buraya gelecek akademisyenler ve öğrenciler yüksek nitelikli olacak. Bunun Isparta'ya pek çok katkısı olacak. Pek çok kapıyı açacak

Bunu Isparta'ya çok iyi anlatmak gerekiyor. Havacılık alanına girdiğiniz an yeni perspektifler edinimleri de olabilir. Örneğin Uzay…

İstanbul, Eskişehir, Ankara, İzmir, Adapazarı, İzmit'teki bu önemli kritik üretimi Isparta'ya da kaydırmak lazım…  Sadece Isparta ölçeğinde de düşünmüyorum: Isparta- Antalya ve Burdur Batı Akdeniz Bölgesi… Ve bir hilal: Afyonkarahisar, Denizli ve Konya

Isparta, Burdur, Antalya merkezli kalkınmayı Konya, Afyonkarahisar ve Denizli eksenine de yayacak bir trend yakalanabilir. Ama yatırım yapılırsa. Şimdi ben kapıları gösterdim. Kapılar görünüyor. Isparta bunları yaparsa zıplama gerçekleştirebileceği imkânlar gelecek

Ama bu imkânları böyle beklerseniz; n'olur; burada boşluklar olur. Başka iş insanları, başka iş kolları da bu boşlukları doldurmaya başlar. Bugün havacılık buraya geldiği zaman; mesela Burdur da ne var? Hayvancılık. Isparta’da ne var? Ziraat

Eğer bunları lojistikle birleştirip, mesela havacılık için yemek hizmetlerine dökemezseniz; buraya başka bir firma gelir ve sistemini kurar.

O yüzden çok gecikmemek lazım. Şimdiden bir planlama yapıp, özellikle iş kollarını belirleyip buralarda yer hizmetleri ilgili, yemek hizmetleri ya da sunum hizmetleri ile ilgili çalışmalarda bulunmak lazım.

Isparta-Burdur ve Antalya için ne yapılabilir. Ya da kalkınmışlık- gelişmişlikte Antalya’yı yakalamak için Isparta, Burdur ne yapılabilir? Kendi il bazında ve birlikte ne yapabilirler. Çünkü burada birlikte çözüm üretmek gerekiyor. Isparta bir şekilde, Burdur bir şekilde değil. Her iki ilinde, her iki üniversitenin de birlikte çözüm üretmesi gerekiyor.

Yani Isparta, Burdur diye bir ayrım yok. Takım oyunu var. Ekip ruhu var. Açık ve net olarak söylüyorum: ''- Ben Isparta'yım'',  ''ben Burdur'um'' diye herkes kenara çekerse başkaları tarafından doldurulur. Sohbet boyunca altını çizdiğim, açtığım kapılar Konya, Afyonkarahisar ve Denizli'ye de faydalı olacak.

Bir konuşmamda ''- Çift Hilale Bakan Yıldız -'' şeklinde konumlandırmıştım Isparta'yı. Bir tarafta Burdur- Antalya… Diğer tarafta Afyonkarahisar- Denizli- Konya. Ana merkez Isparta. Bu Sivil Havacılık Kümelenmesi'ni hayata geçirmek işten bile değil.''

Sivil Havacılık eğitimi bağlamında ''ilham veren'' güçlü hikâyeler var Türkiye'de. Eskişehir, İstanbul, İzmir… Isparta ve SDÜ yeni bir oyuncu olarak bu ''Şampiyonlar Ligi''nde varlık gösterebilecek mi?

Üçgül: ''Söylediğiniz gibi Türkiye'de çok iyi, donanımlı Sivil Havacılık Bilim Kurumları var. Onların hikâyelerine baktığınız an büyük bir paydaş görüyorsunuz: İş insanları, mesleki ve ticari örgütler, sivil toplum kuruluşları… Bu grup yatırım yapıp üniversitelere yardımcı oluyor.

Pek çok kentte iş insanları ''Mütevelli Heyet'' şeklinde bu işin içerisine girmişler. Ama Isparta'nın da çok önemli avantajları var

Batı Akdeniz Bölgesi, bu kuruluşlardan faydalanıp da artı değer üretemez ise boşluğu dolduracak bir sermaye muhakkak buraya gelir. O nedenle iyi bir planlama ve iyi bir çalışma yapılması gerekiyor. Sürece herkes katılmalı. Kentler arası maksimum fayda sağlanmalı. O takdirde biz de ''Şampiyonlar Ligi''nin çok iyi bir oyuncusu oluruz.

SDÜ'nün bu noktadan sonraki yeni rotası nedir?

Üçgül: Öncelikli rotamız SDÜ Keçiborlu Sivil Havacılık Yüksekokulu

Lisans eğitimi verecek. Ama biz 1 yıl da ''Hazırlık'' okutmak istiyoruz. Totalde 5 yıllık bir yüksek nitelikli bilim kurumu olacak.

Tıp Fakültesi gibi düşünün.   

Isparta öğrenci sayısına kilitlenirse tüm bu sohbet boyunca çizdiğimiz vizyon ve perspektifi kaçırır.

Büyük düşünüyoruz: Yakın gelecekte Uzay Havacılık Fakültesi açılmasını düşlüyoruz. Bu coğrafya için yine ihtiyaç çünkü.''