1940-1943 arasında ‘Mescit’ olarak ibadete açılan Meydanlık Camii, 1959 yılında Camiye dönüştürüldü. 1995’te yıkılıp sil baştan inşa edildi.

Karaağaç Mahallesi’nin en büyük eseri niteliğindeki Meydanlık Camii, tarihi boyunca önemli sorunlar ile karşı karşıya kaldı. ‘İlkokul’ mezunu olmasına karşın ‘Mimar’ olarak tanınan ve Merkez İlçe’de ortalama 60 Caminin çizimi ve inşasına imza atan ‘Hanbaloğlu’ lakaplı Ahmet Başdeğirmen son eseri olan Karaağaç Meydanlık Camii’nin mülkiyeti üzerinde şu an 3 ayrı kurum hak iddia ediyor. Bunlardan 2’si Dernek, biri ise Vakıflar Genel Müdürlüğü.

KİRAYI ALIYOR ANCAK GİDERLERİ ÜSTLENMİYOR

812 m2 Yerleşkesi üzerinde hak sahiplerinden biri olan Vakıflar Genel Müdürlüğü, Caminin en alt katındaki Sağlık Merkezi’nden kira alıyor; ancak eserin enerji ve diğer giderlerini üstlenmiyor. Caminin kira geliri imkânı olmasına karşın, hiçbir zaman bundan faydalanamıyor.

Karaağaç Mahallesi Meydanlık Camii’nin en temel özelliklerinden birisi de Cuma Namazı için kadınlara açık olması. Bu bağlamda Karaağaç Mahallesi’nde öyle bir kültür gelişti ki, kadınlar Cuma Namazı’nı Meydanlık Camii’nde kılabiliyor. 

Meydanlık Camii’nde fiziksel engelliler için tuvalet ve abdest alma noktası da bulunuyor. Ancak Cami girişi engellilere uygun değil. 

TEMEL KAZILIRKEN 486 ADET OSMANLI İMPARTORLUĞU ESERİ ÇIKTI, MÜZE’YE TESLİM EDİLDİ

Meydanlık Camii’nin 1995 yılında yeniden inşası anında, temel kazılırken Osmanlı İmparatorluğu Dönemi’nden kalma bir küp çıktı. Küpün içindeki 486 adet para Isparta Müze Müdürlüğü’ne teslim edildi. O eserler şu an Müze’de sergileniyor.

MESCİT İDİ, CAMİ OLDU, YIKILIP TEKRAR İNŞA EDİLDİ

Karaağaç Meydanlık Camii’nin tarihi kökenleri 1940 yılına dayanıyor. Eser, 1940- 1943 yılları arasında ‘Mescit’ olarak ibadete açıldı. 

O tarihte Karaağaç’ta 2 Cami yer alıyordu. Tarihi kayıtlara ve Turhan Kıravkaz ve Hasan Hüseyin Yeşilot’un anlatımlarına göre 2 Cami de şahıslara satılmış. Caminin şahsa nasıl satıldığı bilgisi açık ve net değil.

Bunun üzerine Karaağaç’ta yeni Cami ihtiyacı doğmuş. 1959 yılında Karaağaç Mescidi’ne bazı bölümler eklenerek ‘Cami’ şekline dönüştürülmüş. İlk Cami ahşap olarak inşa edilmiş. Tavanı düz ve tahtadan yapılmış. Eser, 1995 yılına kadar bu şekilde ibadete açık kalmış.

Ancak bölge halkı, düzenlediği istişare toplantısı ile eserin tamamen yıkılıp yerine yeni Cami inşa edilmesi yönünde karar kılınmış. 

SAĞ İKEN ‘USTALIK ESERİM OLACAK’ DİYORDU

Karaağaç Meydanlık Camii’nin mimari çizimini ve inşaatını Hanbaloğlu lakaplı Ahmet Başdeğirmen üstlenmiş. ‘İlkokul’ mezunu olmasına karşın ‘Mimar’ olarak tanınan ve Hanbaloğlu lakabı ile çağrılan Başdeğirmen, Merkez İlçe’de 60 eser inşa etti. Kıravkaz, “bu eser benim için son olacak. Karaağaç Meydanlık Camii ‘ustalık eserim’ olacak” diyordu. Ve öyle de oldu.

3 YILDA TAMAMLANDI, 810 M2 ALAN ÜZERİNE KURULU   

Karaağaç Meydanlık Camii’nin inşası 1995 yılında başladı. 3 yılda tamamlandı. Eserin inşası için Isparta’nın hiçbir noktasındaki Camiden ya da başka mahallelerden yardım parası toplanmadı. Bir başka deyişle bu eser için sadece ve sadece Karaağaç Mahallesi’nde yaşayanlar mali katkıda bulundu. 

Karaağaç Mahallesi Cami iç alanı 600 m2. Alt katında da ibadet edilebiliyor. Ayrıca kadınlar için de Mahfil bulunuyor. Tüm bunlar dikkate alındığında Caminin kapasitesi 1200 kişi. 

KUBBE 27 M, ÇİFT ŞERELİ MİNARE İSE 40 M

Meydanlık Camii’nin kubbe yüksekliği 27 metre. Çift Şerefeli Minaresi ise 40 metre yüksekliğinde. Camide 1940’lı yıllarda başlayan gelenekler halen sürüyor. Örneğin Kutsal gün ve gecelerde Mevlit-i Şerif okunuyor. Yine Meydanlık Camii, Mimar Sinan Camii’nden sonra ‘Cenaze Namazları’ için en çok tercih edilen eser durumunda.

SÜSLEMELERİ SANAT ÖĞRENCİLERİ YAPTI

Meydanlık Camii’nin iç süslemelerini Süleyman Demirel Üniversitesi (SDÜ) Güzel Sanatlar Fakültesi öğrencileri yaptı. 

Meydanlık Camii’ni özel kılan unsurlardan biri de Mihrap, Minber ve Vaaz Kürsüsü’nün özelliği. 

Isparta’da Camilerin önemli bir bölümünde ahşap ya da çini süslemeleri yer alırken bu yapıtta ‘bütün mermer’ tercih edilmiş. Caminin halı düzeni de farklı. Zira halılar seccade tarzında yaptırılmış. Her cemaatin kendine ait bir sınırı var.