SDÜ Mühendislik Fakültesi İnşaat Mühendisliği Bölümü Ulaştırma Anabilim Dalı Öğretim Üyesi aynı zamanda SDÜ Göller Bölgesi Teknokent Genel Müdürü Prof. Dr. Serdal Terzi ile Isparta Belediyesinin şehir trafiğini rahatlatmaya yönelik olarak yapılan çalışmaları 32 Yayıncılık (Haber32 Sitesi&Express Gazetesi) olarak sizler adına görüştük. 

YENİ KAVŞAK DÜZENLEMELERİ DOĞRU
Isparta Belediye Başkanı Şükrü Başdeğirmen ile şehir trafiğine ilişkin olarak geçmişe dayalı ortak çalışma kültürlerinin olduğunu ifade eden Prof. Dr. Serdal Terzi, şehir trafiğini rahatlatmaya yönelik olarak kavşaklarda ve refüjlerde yapılan çalışmaların doğru olduğunu söyledi.

YAPILAN HER İYİ İŞİN ARKASINDAYIZ
Şehir trafiği konusunda istişareyle çalıştıklarının altını çizen Prof. Dr. Terzi; “Biz bir akademisyen olmanın ötesinde hep birlikte Isparta’da yaşayan bir vatandaşız. Bu kapsamda her alanda Isparta iyi olsun ki bizde mutlu olalım. O yüzden yapılan her iyi işin arkasında durmak lazım. Bununla birlikte bir yanlışlık gördüğümüzde de uyarmakta bizim görevimiz. Bu anlamda Isparta’da yaşayan bir akademisyen olarak kendimizi sorumlu hissediyoruz. Daha önce döner kavşaklar ve uzun süreli sinyalizasyon sitemleri trafiği kilitliyordu. Şuanda trafiği rahatlatmaya yönelik olarak yapılan çalışmalar iyi gidiyor. Noktasal iyileştirmeler yapılıyor. Döner kavşaklar kaldırılıyor. Sinyalizasyon süreleri ve geçiş öncelikleri yeniden gözden geçiriliyor” dedi.

YAPILAN GÜZEL ÇALIŞMALAR MASTIR PLANLA TAÇLANDIRILMALIDIR
İstanbul Yolunun yoğunluğuna dikkat çeken Prof. Dr. Terzi; “Şehir trafiğinin en yoğun olduğu İstanbul Yolunun yoğunluğunu azaltmak için alternatif yollar açılıyor. Üniversite ile şehir arasındaki batı ve doğu bulvarı dediğimiz yeni yollar açıldı. Doğu bulvar yolu bitti. Batı yolunda ise sona gelindi. Bütün bu güzel çalışmaları uzun vadede bütüncül bir ulaşım mastır planıyla taçlandırılması gerekiyor. Şehrin bütününü iyileştirmek için bir ulaşım mastır planı yapılarak şehrin tamamını bir bütün olarak rahatlatmak lazım.” diye konuştu.

KURUMLARI ŞEHRİN DIŞINA TAŞIMAK GEREKİR
Isparta’nın tek bir ana bulvar üzerine oturmuş bir şehir olduğunun altını çizen Prof. Dr. Terzi; “Isparta, İstanbul Yolunun çevresine, akabinde bu yolun devamı niteliğindeki şehrin merkezine devam eden Mimarsinan Caddesi ve civarında oturmuş bir şehir. O nedenle ister istemez orada bir yoğunluk yaşanıyor. Dediğim gibi bu güzergah üzerindeki trafiğin rahatlatılması için açılan alternatif yollar çok doğru bir yöntem. Burada ikinci yapılması gereken diğer bir konu ise burada trafik yoğunluğunu arttıran önemli noktaları şehrin dışına taşımak. Mesela Isparta Belediyesi hizmet binasını merkezden alarak alternatif bir yere taşımak. Buna benzer diğer kurum kuruluşların dağıtılması gibi farklı çalışmalarda yapılabilir. 

ŞEHRİN DEĞİŞEN ULAŞIM İHTİYACINA GÖRE HAREKET EDİLMELİ
Buna bağlı olarak yeni ulaşım mastır planıyla beraber yeni otoparkların yerinin belirlenmesi, otopark giriş-çıkışlarının planlanması, şehirdeki hareketlenmelere bağlı olarak toplu ulaşımı sağlayan otobüs güzergahlarının yeniden ele alınması gibi çalışmalar yapılabilir. Yani şehrin değişen ulaşım ihtiyacına göre hareket edilmeli. Öğrencinin yoğunlukla kaldığı semtler dikkate alınmalı. Buna göre hem güzergah hem de durak düzenlemesi yapılmalıdır. Mümkünse yeşil dalga uygulamaları yapılmalıdır. 

ŞERİT ÇİZGİLERİ RAHATLAMA SAĞLIYOR
Daha iyi olsun diye yapılabilecek yenilikleri hep birlikte yapmalıyız. Mesela kavşaklarda dönerler kaldırılınca büyük alanlar meydana çıktı. Bununla birlikte refüjlerin daraltılarak yolların genişletilmesi geniş alanlar oluşturdu. Buralarda görsel ihtiyaçlar daha yeni doğmaya başladı. Ben dikkat ediyorum buralarda bazı sürücüler şeritlerini kaybetmekte. O nedenle döner kavşakların kaldırıldığı yerlerde ve refüjlerin daraltılarak yolların genişletildiği yerlerde şerit çizgilerini sıklıkla yenilemek lazım. Dediğim gibi esas olan yapılan bu güzel çalışmaların ulaşım mastır planıyla taçlandırılmasıdır. Sayın başkanımıza bu konuda gereken bilgiyi verdik.” dedi. 

KAYMAKKAPI MEYDAN DÜZENLEMESİ GÜZEL OLDU
Kaymak Kapı Meydanında yapılan düzenlemenin iyi olduğunu ifade eden Prof. Dr. Terzi; “Güzel bir meydan oluşturuldu. Şehirler için meydanlar çok önemli. Ancak oradaki otobüslerin durması, kalkması ve yolcu almasının yeniden düzenlenmesi meydanı daha da görünür yapacaktır. Ve meydanı daha açık hale getirecektir. Bu yönde bir çalışma yapılabilir.” dedi.

TOPLU ULAŞIMDA OTOBÜS DAHA İYİ
Son olarak şehir içi toplu ulaşımda minibüs-otobüs karşılaştırması yapan Prof. Dr. Terzi; “Isparta için minibüsün olmaması büyük avantaj. Minibüsler ister istemez trafikte çok fazla gereksiz yoğunluk yaşatıyorlar. Şuanda otobüsler toplu taşımada ulaşımı güzel bir şekilde sağlıyorlar. O nedenle sadece otobüs olması yeterli. Ve arkadaşlar sürekli araçlarını modelliyorlar. Bunlar görünüm ve görsellik açısından güzel olmaktadır. Ayrıca teknolojiyi iyi kullanıyorlar. Otobüs içerisindeki yolcular bir sonraki durağı öğreniyor. Durakta bekleyen yolcular için aynı şey yapılabilir. Durakta bekleyen yolcu otobüsün kaç dakika sonra durağa geleceğini öğrenmesi daha iyi olacak. Duraklara ekran koyarak takibi yapılabilir. Bu kapsamda akıllı durak çalışması yapıldığını biliyorum. Tabi bütün bunların yapılabilmesi için zaman lazım. Belli bir zamanda bunların yapılması vatandaş açısından iyi olacaktır” diye konuştu./İbrahim Demirayak