haber32
banner77
27 Mart 2013 Çarşamba 07:49
Tarihi evler çözümsüz değil
haber32

Mimarlar OdasıBaşkanı Yüksek Mimar Merve Kuyu, Isparta'nın tescilli tarihi evlerine ilişkin bu zamana kadar kimsenin gündeme getirmediği bir çözüm projesini kamuoyu ile paylaştı. Mimarlar Odası ve Basın Kulübü tarafından gerçekleştirilen 'YeniIsparta Dosyası' canlı yayın programında konuşan Kuyu, tescilli tarihi yapıların takas yöntemiyle kamu eline geçirilmesi gerektiğinisöyledi. Merve Kuyu, şöyle konuştu:

HAK SAHİPLERİ MAĞDUR

"Şu anki tarihi evlerin görüntüleriIsparta'ya yakışıyor mu? Burayı koruyoruz da ne yapıyoruz. Isparta için içler acısı bir durum. İstanbul'un arkas sokakları görüntüsü. Halk da çok mağdur. Mülkiyet sahipleri de 'biz ne yapacağımızı bilmiyoruz. Nereye başvuracağız' diyorlar. YeniIsparta Hareketinin
amacı daha iyi kentte ve yapılarda yaşamak. İnsanların yaşam kalitesini artıran binalar oluşturmamız gerekiyor.
 
İŞTE ÇÖZÜM
 
İnsanlar 'benim SİT alanında evim var bir çivi dahi çakamıyorum' diye yakınıyor. Bu Isparta'ya özel bir durum değil. Ama bence çözüm için önemli bir nokta var. Mülkiyetlerişahıslardan kamuya ya da kamu öncülüğünde bir kuruma geçirmek lazım. Buralara yenifonksiyonlar yüklenmeli. Ama bu artık
tencit pilavı haline geldi. Bu işin kilit noktası çok mülkiyetli yapıyı az mülkiyetli kamuya ait mülkiyet haline getirmemiz gerekiyor. Bunun için de güzel örnekler var. Isparta ilsınırları içerisinda Yalvaç'ta bu uygulamayı Mimarlar Odası ve Belediye işbirliğinde yaptırdık. Buradaki mülkiyet sahipleriyle başka bir alanda, onlarında rızasını alarak takasa girmek gerekiyor. Takastan sonra bölgesel olarak kullanıma açık hale getirmek gerekir. Satın almak finansal anlamda sorun yaratır. Takas yolu önerisine mülkiyet sahipleri de sıcak bakacaktır. Takasa girmeyen vatandaşı da gereklirestorasyona zorlamak gerekiyor. Yapamayana daha iyişartlarda yapılar verilmeli. Bu şehrin en değerli merkezini izbe, terkedilmiş, insanların korkarak yürüdüğü yerler olmaktan çıkarmalıyız. Bir türlü sonuca ulaştırılmayan bir öneride bulunmuyorum. Ben çok reel bir öneride bulunuyorum. Çok somut, herkesin kafasında şekillenebilecek bir öneri. 'SİT sorunu'diye konuşmaya başladığımızda idarecilerimizden gelen direk tepkişudur 'mülkiyeti çözemiyoruz' Bu değil. Önemli olan iş bilmek. İşi bildiğiniz de illa finansal kaynak ayırmak gerekmiyor. Çeşitli kamu kuruluşları ile paylaşımda bulunabilir. Buraların restorasyonundan çok başarılısonuçlar çıkacaktır. Bir sonraki belediye başkanımıza, milletvekillerimize bu öneriyisunuyoruz. Mimarlar Odası olarak bu işin tam göbeğinde
olacağımızı belirtiriz. Yıllardan beriIsparta'nın önemli bir sorunu. Isparta'nın en değerli, en güzel bölgesinde sıkıntı yaşanıyor. Halk bu kadar hazırken yeni Isparta kurgulanmalı. YeniIsparta hareketi yaratılamazsa yöneticilerin hepsine vebaldir. Burada başı çekmek yöneticilere düşer. Halk 'ben daha iyi yaşamak istiyorum' diyor. Gereği yapılmalı. Yöntemler üretilmeli. Reel yöntemler üretilmeli. İdeallerden bahsetmek bir tarafa. Çözüme gitmeliyiz.
 
EN BÜYÜK GÖREV BELEDİYELERİN
 
6 ayda 1 yılda Koruma Kurulu'ndan cevap alamayan vatandaşlar var. Bizim de serbest mimarlıkta karşımıza çıkan konular. Biz kenti dönüştürmek istiyoruz ama yapamıyorsunuz. Kurula gitmesi gerekiyor, görüşünün alınması gerekiyor. Karşınızda bir sürü prosüdür. Gerçekten uzman olmadıktan sonra bu arsayı atayıp, kurtalayım tavrına bürünüyorsunuz. Herkesin danışma alanları çok fazla olmuyor. Burada görev belediyelere düşüyor. belediyelerin bu konuda uzman, yetkin ve çözüm üreten insanlarla hareket etmeli. Kurulla istişare edilmeli. Kurulların hiçbiri kötü bir şey için kural koymuyor. Burada halk düşünülerek kurallar konuluyor. Sizin çözüm isteyip, istemediğiniz önemli. Siz bu tavrı koyduktan sonra Koruma Kurulları öcü değildir. İstemeyi bilmek gerekiyor. Sağlam gerekçeler oluşturmak gerekiyor. Kurula gittiğinizde siz neyi neden istediğinizi ortaya koymalısınız.
 
KANUN KALKAN OLMAMALI ÇÖZÜM İÇİN KULLANILMALI
 
Vatandaş Belediyeye gidip birşey sormaya kalkıyor. Sadece Belediye değil, Valilik, Mimarlar Odası veya başka yerler. Aradaki duvarları kaldıralım. Halkın sorunlarını çözmek için buralardayız. Sorun varsa, çözüm bulunmalı. İlgili kurumlardan insanları çağırarak bu sorunlara çözüm bulunabilir. Burada halkın cidden bir sıkıntısı var. Bu halkın mutlu edilmesi, mağduriyetinin giderilmesi gerekiyor. Ve hepimiz bu sorunu çözmek için kurumların başındayız.
 
Çözüm noktaları var. Diyorsunuz ki 'kanun bunu yazıyor, kusura bakmayın' Kanun çıkar ama kanunun nasıl uyguladığınız, yorumladığınız önemli. Kanuna çözüm odaklı bakmak gerekir. Kanun kalkan olarak kullanılmamalı. Kanunlar kurumlar için kalkandır. Ama çözüm üretmek istiyorsanız çözüm alanıdır.
 
BİNA BOŞ OLURSA ÖLÜR
 
Bir bina boş kalırsa ölür. O binanın bakımlı olabilmesi için orada insan yaşamalı. O sokakta insanlar yürümeli, orayı canlı tutmak gerekir. Siz biryeri koruyacağız diye insandan soyutlarsanız, insanları kaçırırsanız, önüne bir sürü setler koyarsanız orası ölmeye mahkumdur. Orası yanmaya, bakımsızlığa, yok olmaya mahkumdur. Odunpazarı, Safranbolu, Beypazarı güzel örneklerdir. Herkes bunu yapıyorda, yaşayan şehirler oluşturuluyorda biz neden yapamıyoruz. Beypazarı'na gidip hayran olmayan, oradaki işlemi örnek göstermeyen kaç kişi var. Safronbolu'yu bugün beğenmeyen kaç kişi var. Şehir içindeki böyle yerleri yaşatmamız gerekiyor. Yaşatmazsanız yok olmaya mahkum. Bu yokedilmenin hesabını halk birgün sorar. 'Neden çözüm bulmadınız' diye hesap sorulur."

 

Son Güncelleme: 00.00.0000 00:00
Yorumlar
Avatar
Adınız
Yorum Gönder
Kalan Karakter:
Yorumunuz onaylanmak üzere yöneticiye iletilmiştir.×
Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, müstehcen, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.
Avatar
vatandas 2013-03-27 10:56:03

Yalvac belediyesi hic iyi bir örnek degil sayin sayin merve kavakci , kendi kafasina göre yiktigini zannediyorduk milletin ata yadigari evini ,yoksa sizinlemi isbirligi icerisinde yiktiniz milletin ata yadigari evini!NE MÜLKİYET HAKKINA NE KAMU VİCDANINA SIĞAR Tekin Bayram’ın, insanların atalarından kalan malları üzerindeki keyfi yönetim uygulamaları her gün yeni bir boyut kazanıyor 2012-12-17, 22:28:39 Okunma: 2395 13 yorum Tekin Bayram'ın keyfi yönetim uygulamaları her gün yeni bir boyut kazanıyor. Son olarak, ilçe merkezinde Leblebiciler Mahallesi'nde Araç ailesine ait ev, bir işadamı tarafından yapılan inşaatın önünü açmak için alelacele alınan kararla geçtiğimiz salı günü belediye ekipleri tarafından yıkıldı. Yaklaşık iki yıldır, babasından kalan evi almak için Belediye Başkanı Tekin Bayram ve Bahattin Şenol tarafından baskı altına alındığını iddia eden Aykut Araç, "Sonunda hukuku ve vicdanı hiçe sayarak, babamızdan kalan evimizi yıktılar. Bu olay da gösteriyor ki artık Yalvaç' ta mülkiyet hakkı falan kalmamıştır." dedi. Olayla ilgili ayrıntılı bilgi aldığımız Aykut Araç (Foto Alper), şunları söyledi: "Bir kaç yıldır bu konuda bizi baskı altına almaya çalıştılar. Bahattin Şenol gelerek evimizi satın almak istediğini söyledi. Ben de satmayı düşünmediğimizi belirttim. Gitti. Bir süre sonra, beni belediyeden özel kalem müdürü M.Ali Erdoğan aradı ve"Bir misafiriniz var, başkanımla beraber seni bekliyorlar" dedi. Kim o diye sorduğumda bilmiyorum dedi. Ben de çıktım gittim. Beni meclis odasına aldılar. Meclis odasında Tekin Bayram ile Bahattin Şenol beni bekliyordu. Beni üstü kapalı tehdit ettiler. Tekin Bayram bana sordu: "Sen milliyetçi değil misin? Yalvaç'a böyle bir yatırımın gelmesine niye yardımcı olmuyorsun" diye. Ben de "Evet ben milliyetçiyim. Yalvaç'ta 100'ün üzerinde bu işten olumsuz etkilenecek bakkal, vs. var. Buraya yapılacak IYAŞ'la, Yalvaç'ın parası Ispartalı'ya akacak, bir sürü esnaf işsiz, ekmeksiz kalacak. Bunun adı yatırım değil." dedim. 18 uygulamakla tehdit ettiler ve gördünüz yaptılar da. Daha sonra aracılarla da haber yollayıp tehditler ettiler. Bir belediye başkanı, bir işadamının para kazanacağı bir iş için bu kadar tehditkar olabilir mi?" Daha sonra, tehdit edildiği gibi, evlerinin bulunduğu alana 18 uygulandığını söyleyen Araç, "18 uygulanabilir, ona da itirazım yok. Evimizi yıkmaya gerek olmadan, arkada bahçemizde yer olmasına rağmen, arkadan yer alınmıyor. 12 metrelik ön cephemizden 3 metresi alınıyor ve bizim ön cephedeki alanımız 9 metreye indiriliyor. Ben de bu düzenlemeyi Bölge İdare Mahkemesi'ne götürdüm. Davamız hala Bölge İdare Mahkemesi’nde sürüyor. Bu arada 04.11.2010 tarihinde bana Mail-i İnhidam raporu düzenleyen belediye tarafından bir yazı gönderildi. Yan tarafımdaki eski evi yıkan Bahattin Şenol, yıkım sırasında binama hasar verdiği için duvar yıkılmış, bu nedenle şu yazı yazıldı: “Leblebiciler Mahallesi, 600 ada 17 parselde Aykut Araç adına kayıtlı taşınmaz üzerinde bulunan kerpiç evin açığa çıkan doğu duvarında çatlak oluştuğu, duvarın yanal deplasman yaptığı, çatısı harap olduğundan yağış sularının duvarın üzerine düşerek duvarı teh likeye atacağı tamir edilebilir durumda olduğu,tamir edilmesi veya yıkılması, tarafımızdan mahallinde yapılan incelemede tesbit edilmiş ve mail-i inhidam raporu tanzim edilmiştir. Herhangi müessif bir kazaya sebebiyet vermemek için 3194 Sayılı İmar Kanunu’nun 39. maddesi gereğince tebliğ tarihinden itibaren 10 (on) gün içinde yıkmanız veya tamir etmeniz gerekmektedir.” Bu yazı üzerine gerekli tamiri yaptırdık ve belediyenin bu tamirin uygun olduğu ve binada herhangi bir tehlike bulunmadığına dair rapor tutuldu. Zaten bu rapor olmasa o zaman, 10 gün içinde yıkacaktı. Yani, belediyenin bu binanın sağlam olduğuna dair raporu dosyamızda bulunmaktadır. Zaten mahkeme de bu yazıyı belediyeden istedi.” dedi. Son olarak, başta Leblebiciler Mahallesi Muhtarı ile Bahattin Şenol ve ailesinin imzalarının olduğu bir düzmece dilekçe verilmiş belediyeye. Dilekçede bu binanın tehlike yarattığı, içinde tinercilerin ve uyuşturucu kullananların olduğu, burasının Yalvaç Belediyesi’nin yaptığı tanıtım çalışmalarına zarar verdiği gibi bir sürü abuk subu ifade bulunuyor. Bu dilekçeye Şenol ailesinden, Mavi ailesinden imzalar toplanmış, o mahallede oturmayan insanlara imza attırılmış düşünebiliyor musunuz? Belediyede güya bu dilekçe üzerine harekete geçiyor ve yeniden mail-i inhidam uygulamak için üzerimize geliyor. Bu kararı da İdare Mahkemesi’ne götürdük. Mahkemenin istediği evrakları gönderilmesi süreci içinde kısa süre bulunması nedeniyle, bunu beklemeden hemen yıkım kararını uyguladılar. Bakın salı sabahı 09.30’da binayı yıkıyorlar, sizin sitenizde 12.05’te yıkım yapıldığına dair fotoğraflı haber girilmiş, bize yıkım tebliği 12.10’da yapılıyor. “Yıkılacak binada kıymete değer bir eşyanız var ise yıkım süresince yapınızın başında bulunarak eşyalarınız teslim almanız...” diye yazdıkları yazıyı, binayı yıktıktan sonra bana tebliğ ediyorlar. Bu zulümdür. Hukukun ve vicdanın hiçe sayılmasıdır. Ben yatırıma falan karşı değilim, B. Şenol’un yapacağı işin de esnafımıza büyük zarar vereceğini zamanla göreceğiz. Hepsini Allah’a havale ediyorum.” Önceki başkanlık dönemlerinde, "IYAŞ'ı Yalvaç'a sokmadım, soksaydım Yalvaç'ta bir tane esnaf kalmazdı. Esnafımı korumak için onları sokmadım." diyen Tekin Bayram'ın aradan geçen bu süre içerisinde IYAŞ'ın önünü bu şekilde açması, kendi mülkünü ŞOK Market'e vererek esnafı baltalamasına neden olan şey ne acaba? Ne oldu bitti mi Yalvaç sevgisi? Peki, seçim bildirgesinde "Benim 18 uygulamalarıyla intikam alacağım yalanını uyduruyorlar" diyen ve bu konuda zulmetmeyeceği sözünü veren Tekin Bayram'ın bu sözleri ne oldu? "DÜN DÜNDÜR, BUGÜN BUGÜNDÜR MÜ?" Yazıklar olsun böyle adalet ve hizmet anlayışına?..ALINTI öz yalvac

Avatar
32 2013-03-27 11:50:44

merve kuyu sayın günaydının ögrencısıdır ve ne yazıkkı onun ne sevıyesınde ne vızyonundadır nede günaydın ve aılesı gıbı dörtdmrtlük bır kısıdır bence boyunu aşan laflar etmesın secımlerde aday göstermez hıcbır partı...

Avatar
Yalvaclilar 2013-03-27 12:07:52

Tekin Bayramin Yalvactaki pilanlarina , Yalvactaki mimarlardan destek bulamayinca , Ispartadan mimar getirmis iddalarinin akabinde , Yalvaclilar Ispartadan gelen mimari beddua almamasi konusunda uyariyorlar yorumlarda.

Avatar
Yalvaclilar 2013-03-27 12:07:56

Tekin Bayramin Yalvactaki pilanlarina , Yalvactaki mimarlardan destek bulamayinca , Ispartadan mimar getirmis iddalarinin akabinde , Yalvaclilar Ispartadan gelen mimari beddua almamasi konusunda uyariyorlar yorumlarda.

Avatar
H.Hüseyin Akman 2013-03-27 12:15:15

Bu kadinin sorumlulugundamidir ,Ispartadaki bütün binalar . Yoksa insanlar istedikleri mimar yada mühendislikle , istedikleri ve imkanlari oldugu zaman calisma özgürlügüne sahip degilmidir ? Yoksa kadin resmen zorliyalim ,mecbur edelim gibi sanki kominizmle yönetiliyormusuz gibi aciklamalar yapiyor. Acaba mimar hanim is SIKINTISIMI cekiyor?

Avatar
çakır 2013-03-27 13:27:13