Türk Akreditasyon Kurumu (Türkak) Başkanı Ahmet Yücel ile yönetim kurulu üyeleri Isparta Ticaret ve Sanayi Odası’nda (ITSO) toplantı yaptı.  Avrupa Birliği Bakanlığı Müsteşarı Türkak Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet Yücel ve yönetim kurulu üyelerini Isparta Ticaret ve Sanayi Odası’nda Başkan Şükrü Başdeğirmen, Meclis Başkanı Osman Şahlan ile yönetim kurulu ve meclis üyeleri ağırladı. Toplantıda Süleyman Demirel Üniversitesi (SDÜ) Rektörü Prof. Dr. İlker Hüseyin Çarıkçı ile yardımcıları ve fakülte dekanları da hazır bulundu. 

Toplantıda ilk konuşmayı yapan ITSO Başkanı Başdeğirmen, akreditasyonun önemine değindi. Başdeğirmen,  “Sizleri Akreditasyon belgesi almış bir Odanın Başkanı olarak ağırlamaktan onur duyuyorum. Akreditasyon denilince bizim aklımıza gelen tek şey kaliteli hizmettir. Isparta Ticaret ve Sanayi Odası olarak 365 da borsa içinde Akreditasyon belgesine sahip olan ilk odalardan biriyiz. Bu da bizim için bur gurur kaynağı. 

Sizin kurumunuz da kaliteyi güvence altına alması dolayısıyla hem firmalarımız, devlet kurumlarımız açısından çok önemli. Kalitenin önemini biliyoruz. Bunu belgelendirmek de bizleri bir adım öne taşımaktadır. İlimizde sizden belge alan 6 kamu kurumu bulunuyor ve biz de bu sayıyı artırmak için proje oluşturduk. 

Çünkü Isparta olarak Dünyadaki gülyağı ihtiyacının  yüzde 65 ini karşılayan bir şehiriz. Akredite ile ilgili sıkıntılar yaşıyoruz. Bununla ilgili Valiliğimiz üniversitemiz ve paydaş kuruluşlarla bir akredite laboratuar çalışması başlattık. İlimizde akredite laboratuarın olmasını istiyoruz. “dedi. 

Türk Akreditasyon Kurumu Başkanı Avrupa Birliği Bakanlığı Müsteşarı, Ahmet Yücel’de Isparta’da olmaktan mutluluk duyduğunu söyleyerek şöyle devam etti: 

“Bilgi alışverişinde bulunmak amacıyla illerimizde toplantılar yapıyoruz. Türkiye’nin güzide illerinden olan Isparta’dayız Isparta’nın güzelliklerinden faydalanıyoruz. Birlikte neler yapabiliriz değerlendireceğiz, ve akreditasyon bilincini artıracağız. “dedi. 

Türkak Genel Sekreteri Ahmet Tekin Akreditasyon konusunda sunuş yaptı. Türkak’ın kuruluş amacını açıklayan Tekin, şu bilgileri verdi: 

 “Kanun ile, uygunluk değerlendirme kuruluşlarını akredite etmek, bu kuruluşların ulusal ve uluslararası standartlara göre faaliyette bulunmalarını ve bu suretle uygunluk değerlendirme kuruluşlarınca düzenlenen belgelerin ulusal ve uluslararası alanda kabulünü temin etmek amacıyla, merkezi Ankara'da olmak üzere Başbakanlıkla ilgili, özel hukuk hükümlerine tabi, tüzel kişiliği haiz, kâr amacı gütmeyen, idari ve mali özerkliğe sahip, Türk Akreditasyon Kurumu, kısa adı TÜRKAK kurulmuştur.

KURUMUN GÖREVLERİ

Ülkemizde uygunluk değerlendirme kuruluşlarına akreditasyon hizmeti sunan tek kuruluş olarak Kurum faaliyetleri ile ilgili düzenlemeleri yapmak, akreditasyon ile ilgili gerekli kıstas ve tedbirleri belirlemek, bunları uygulamak ve gerektiğinde değiştirmek, yürürlükten kaldırmak ve ilgili önlemleri almak.

b) Akredite edilmek üzere başvuran kuruluşların ilgili standartlara ve ölçütlere göre denetimini yapmak ve bu denetim sonucunda kuruluşun akredite edilip edilmemesine karar vermek, akredite edilen kuruluşları izlemek, akreditasyonun kapsamını değiştirmek, gerektiğinde akreditasyonu askıya almak veya iptal etmek ve akredite edilen kurum ve kuruluşlar arasında Kurumun görev alanına giren konularda iş birliğini sağlamak.

c) Uluslararası ve bölgesel akreditasyon birlikleri ve örgütleri, ülkelerin akreditasyon kuruluşları ve akreditasyon kuruluşu bulunmayan ülkelerdeki akreditasyonla ilgili kurum ve kuruluşlarla ilişkiler kurmak ve iş birliğinde bulunmak.

ç) Akreditasyon amacıyla başvuran kuruluşların müracaatı, değerlendirilmesi ve akredite edilmesi ile ilgili olarak elde edilmiş bilgilerin gizliliğini korumak
Yurt içinde ve yurt dışında, akreditasyonun önemini ve kalite bilincini artırıcı faaliyetlerde bulunmak, görev alanına giren konularda eğitim vermek, araştırma ve yayın yapmak.

e) Kurum faaliyetlerinin icrası için hizmet almak, taşınır ve taşınmaz mal satın almak, yaptırmak, satmak, kiralamak.

f) İyi laboratuvar uygulamaları konusunda ulusal izleme otoritesi olarak hizmet vermek.

g) Faaliyet alanıyla ilgili diğer görevleri yerine getirmek.

Akreditasyon uygunluk değerlendirme kuruluşlarınca gerçekleştirilen çalışmaların ve dolayısıyla bu çalışmalar sonucunda düzenledikleri uygunluk teyit belgelerinin (deney ve muayene raporları, kalibrasyon sertifikaları, yönetim sistemi belgeleri, ürün belgeleri, personel belgeleri vb) güvenilirliğini ve geçerliliğini desteklemek amacıyla oluşturulmuş bir kalite altyapısıdır. 

Uygunluk değerlendirme kuruluşlarının akreditasyonu, ilgili uygunluk değerlendirme kuruluşları için yeterlilik kriterlerini belirleyen uluslar arası standardlar, ilgili sektöre özel gereklilikler ve bölgesel veya uluslar arası akreditasyon kuruluşları tarafından belirlenmiş rehber dokümanlarda belirlenmiş, dünya genelinde kabul görmekte olan, gereklilikler esas alınarak gerçekleştirilmektedir.

Akredite bir uygunluk değerlendirme kuruluşunca verilmiş bir uygunluk belgesine sahip bir ürün veya hizmet, bu ürün veya hizmet için uygulanabilir olan gereklilikleri  sağlamakta olduğuna dair güven telkin eder. Bu sistematik sayesinde akreditasyon ticarette teknik engellerin kaldırılmasına katkıda bulunmaktadır. 

Karşılıklı tanınma anlaşmalarına konu olan tüm akreditasyon alanlarında Avrupa Akreditasyon Birliği ile karşılıklı tanınma anlaşması imzalamış bulunmaktadır. Kurumumuz Avrupa Akreditasyon Birliğinin (EA), Uluslararası Akreditasyon Forumunun (IAF) ve  Uluslar arası Laboratuar Akreditasyonu Birliğinin (ILAC) tam üyesi konumundadır.”