banner121

Yaşlılıkta'da Egzersiz Gerekli

Prof. Dr. Serpil Savaş, yaşlı olmanın egzersiz yapmak için bir engel olmadığını ifade ederek, “Yaşlılıkta egzersiz gençleştirir.

Isparta 06.06.2011, 08:01 30.11.-0001, 00:00
Yaşlılıkta'da Egzersiz Gerekli
banner123

Yaşlılıkta egzersiz

Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Serpil Savaş, yaşlı olmanın egzersiz yapmak için bir engel olmadığını ifade ederek, “Yaşlılıkta egzersiz gençleştirir. Düzenli egzersiz yapmak yaşlıların anksiyete ve depresyon düzeylerini azaltır, kendine güvenlerini arttırır, bunama riskini azaltır” dedi.

Bilinen tüm yararlı etkilerine rağmen ülkemizde ve gelişmiş ülkelerde yaşlıların çok büyük bir bölümünün düzenli egzersiz yapmadığına işaret eden Süleyman Demirel Tıp Fakültesi Üniversitesi Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Serpil Savaş, bunun birinci nedeninin yaşlıların bu konudaki bilgi eksikliği olduğunu kaydetti. Ayrıca yaşlıların egzersiz yaparken bir kalp problemi yaşama olasılığından da korktuğunu dile getiren Savaş, “Kalp veya akciğer hastalığı olan yaşlı hastalar dahi hekim kontrolünde ve tedavi altında iken güvenle egzersiz yapabilirler” dedi.

YAŞLI OLMAK EGZERSİZ YAPMAYA ENGEL DEĞİL

Altmış beş yaş üzerindeki bireylerin yaşlı olarak tanımlandığını, yaşlı olmanın egzersiz yapmak için hiçbir zaman engel olmadığını ifade eden Savaş, “Yaşlılar yaşları, hastalıkları, fiziksel durumları ve kondüsyon seviyeleri ne olursa olsun düzenli egzersizden çok fayda görürler” dedi.

Egzersize başlamanın bir yaşı olmadığını ve başlamak için hiçbir zaman geç olmadığını aktaran Savaş, yetmiş beş yaşına kadar hiç egzersiz yapmamış yaşlıların dahi, düzenli egzersize başladıkları takdirde yaşam beklentilerinin orta derecede attığına işaret etti.  

EGZERSİZİN YAŞLILARA FAYDASI

Düzenli egzersizin yaşlılarda kas gücü ve dengeyi iyileştirdiğini; kan basıncı, kan şekeri, kan yağları, kireçlenme, kemik erimesi ve unutkanlıkta iyileşmeler sağladığını ifade eden Süleyman Demirel Tıp Fakültesi Üniversitesi Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Serpil Savaş, fiziksel olarak aktif yaşlıların uyku kalitesi ve uyku süresinin hareketsiz yaşlılara göre daha iyi olduğunu dile getirerek, “Akşam saatlerinde yapılan orta yoğunluktaki bir yürüyüşün yaşlılardaki uyku kalitesini arttırdığı bilinmektedir. Düzenli olarak yüzen yaşlıların el-göz koordinasyonları yaşıtlarına göre daha iyidir. Düzenli egzersiz yapmak yaşlıların anksiyete ve depresyon düzeylerini azaltır, kendine güvenlerini arttırır, bunama riskini azaltır. Uzun vadede zihinsel becerilerde, hareket kontrolünde ve yaşam kalitesinde artış saptanır, sosyal ve kültürel aktivitelere katılım artar” diye konuştu.

EGZERSİZDEN ÖNCE HEKİM MUAYENESİNDEN GEÇİLMELİDİR

Prof. Dr. Serpil Savaş, “Bir egzersiz programına başlamadan önce tüm yaşlılar mutlaka ayrıntılı bir hekim muayenesinden geçmelidir. Bu yapıldığı takdirde egzersiz yapmaktan çekinmeye gerek yoktur” dedi.

YAŞLILARA EGZERSİZ ÖNERİLERİ

Prof. Dr. Serpil Savaş yaşlılara,  kalp ve damar sistemindeki yaşlanmaya karşı haftanın en az beş günü, en az 30 dakika süren hızlı yürüme, yavaş bisiklet çevirme veya yüzme gibi orta yoğunlukta egzersizler önerdiklerini dile getirerek, “İkinci sırada ağırlık çalışmaları geliyor. Elli yaşından sonra her insanın kas gücü belli bir oranda azalmaya başlar ve bu azalma yaşla birlikte artarak devam eder. Kas gücünün azalması ileri yaşlılıkta yürüme, banyo yapma, giyinme, yemek pişirme gibi günlük işlerde zorluğa neden olur. Bunu önlemek amacıyla yaşlı bireylerin haftanın en az 2 günü ağırlık çalışmaları gerekir. Bunun için mutlaka spor salonlarına gitmek gerekmez, örneğin evdeki pet şişelere kum doldurularak bunlar ağırlık olarak kullanılabilir. Bunlara ilave olarak eklem ve kas esnekliği için haftanın en az 2 günü germe egzersizleri ve sık sık düşenler veya düşme riski olanlar için haftada 2 kere denge egzersizleri yapmayı öneriyoruz. Diz, kalça veya bel ağrısı olanların egzersizlerini kişiye özel olarak düzenlemekteyiz” şeklinde konuştu.

EGZERSİZ KONUSUNDA KİMLERE BAŞVURULABİLİR

Egzersiz yapmaya karar veren yaşlıların bu işi mutlaka bir hekim nezaretinde yürütmelerinin, güvenlikleri açısından gerekli olduğunun altını önemle çizen Süleyman Demirel Tıp Fakültesi Üniversitesi Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Serpil Savaş, “Bu nedenle kendilerine egzersiz reçetesi yazarak takiplerini yapacak olan Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon uzman hekimleri veya spor hekimlerine başvurmaları uygun olacaktır.” diye konuştu.

haber32
haber32
Yorumlar (0)
haber32 haber32
18°
açık
Günün Anketi Tümü
Sizce Isparta'nın En Büyük Sorunu Nedir?
Namaz Vakti 30 Eylül 2020
İmsak 05:24
Güneş 06:45
Öğle 12:53
İkindi 16:14
Akşam 18:52
Yatsı 20:07
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Karagümrük 3 7
2. Alanyaspor 3 7
3. Galatasaray 3 7
4. Antalyaspor 3 7
5. Hatayspor 3 7
6. Erzurumspor 3 6
7. Göztepe 3 5
8. Fenerbahçe 3 5
9. Konyaspor 2 4
10. Trabzonspor 3 4
11. Beşiktaş 3 4
12. Sivasspor 3 4
13. Kasımpaşa 3 3
14. Kayserispor 3 3
15. Gaziantep FK 3 2
16. Ankaragücü 2 1
17. Gençlerbirliği 2 1
18. Çaykur Rizespor 3 1
19. Malatyaspor 3 1
20. Denizlispor 3 1
21. Başakşehir 3 0
Takımlar O P
1. Adana Demirspor 3 7
2. Tuzlaspor 3 7
3. Ankara Keçiörengücü 3 7
4. İstanbulspor 3 6
5. Altınordu 3 6
6. Samsunspor 3 5
7. Adanaspor 3 5
8. Altay 3 4
9. Akhisar Bld.Spor 3 4
10. Bandırmaspor 3 4
11. Giresunspor 3 4
12. Bursaspor 3 3
13. Balıkesirspor 3 3
14. Ankaraspor 3 3
15. Ümraniye 3 3
16. Boluspor 3 1
17. Menemen Belediyespor 3 1
18. Eskişehirspor 3 1
Takımlar O P
1. Leicester City 3 9
2. Liverpool 3 9
3. Everton 3 9
4. Aston Villa 2 6
5. Arsenal 3 6
6. Crystal Palace 3 6
7. Leeds United 3 6
8. Tottenham 3 4
9. Chelsea 3 4
10. Newcastle 3 4
11. West Ham 3 3
12. Brighton 3 3
13. Man City 2 3
14. M. United 2 3
15. Southampton 3 3
16. Wolverhampton 3 3
17. West Bromwich 3 1
18. Burnley 2 0
19. Sheffield United 3 0
20. Fulham 3 0
Takımlar O P
1. Real Betis 3 6
2. Granada 3 6
3. Real Sociedad 3 5
4. Celta de Vigo 3 5
5. Valencia 3 4
6. Real Madrid 2 4
7. Getafe 2 4
8. Villarreal 3 4
9. Atletico Madrid 1 3
10. Barcelona 1 3
11. Sevilla 1 3
12. Levante 2 3
13. Osasuna 3 3
14. Athletic Bilbao 2 3
15. Cádiz 3 3
16. Huesca 3 2
17. Real Valladolid 3 2
18. Eibar 3 1
19. Deportivo Alaves 3 1
20. Elche 1 0
Günün Karikatürü Tümü

Gelişmelerden Haberdar Olun

@