banner121

Yaşlılıkta'da Egzersiz Gerekli

Prof. Dr. Serpil Savaş, yaşlı olmanın egzersiz yapmak için bir engel olmadığını ifade ederek, “Yaşlılıkta egzersiz gençleştirir.

Isparta 06.06.2011, 08:01 30.11.-0001, 00:00
Yaşlılıkta'da Egzersiz Gerekli
banner123

Yaşlılıkta egzersiz

Süleyman Demirel Üniversitesi Tıp Fakültesi Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Serpil Savaş, yaşlı olmanın egzersiz yapmak için bir engel olmadığını ifade ederek, “Yaşlılıkta egzersiz gençleştirir. Düzenli egzersiz yapmak yaşlıların anksiyete ve depresyon düzeylerini azaltır, kendine güvenlerini arttırır, bunama riskini azaltır” dedi.

Bilinen tüm yararlı etkilerine rağmen ülkemizde ve gelişmiş ülkelerde yaşlıların çok büyük bir bölümünün düzenli egzersiz yapmadığına işaret eden Süleyman Demirel Tıp Fakültesi Üniversitesi Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Serpil Savaş, bunun birinci nedeninin yaşlıların bu konudaki bilgi eksikliği olduğunu kaydetti. Ayrıca yaşlıların egzersiz yaparken bir kalp problemi yaşama olasılığından da korktuğunu dile getiren Savaş, “Kalp veya akciğer hastalığı olan yaşlı hastalar dahi hekim kontrolünde ve tedavi altında iken güvenle egzersiz yapabilirler” dedi.

YAŞLI OLMAK EGZERSİZ YAPMAYA ENGEL DEĞİL

Altmış beş yaş üzerindeki bireylerin yaşlı olarak tanımlandığını, yaşlı olmanın egzersiz yapmak için hiçbir zaman engel olmadığını ifade eden Savaş, “Yaşlılar yaşları, hastalıkları, fiziksel durumları ve kondüsyon seviyeleri ne olursa olsun düzenli egzersizden çok fayda görürler” dedi.

Egzersize başlamanın bir yaşı olmadığını ve başlamak için hiçbir zaman geç olmadığını aktaran Savaş, yetmiş beş yaşına kadar hiç egzersiz yapmamış yaşlıların dahi, düzenli egzersize başladıkları takdirde yaşam beklentilerinin orta derecede attığına işaret etti.  

EGZERSİZİN YAŞLILARA FAYDASI

Düzenli egzersizin yaşlılarda kas gücü ve dengeyi iyileştirdiğini; kan basıncı, kan şekeri, kan yağları, kireçlenme, kemik erimesi ve unutkanlıkta iyileşmeler sağladığını ifade eden Süleyman Demirel Tıp Fakültesi Üniversitesi Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Serpil Savaş, fiziksel olarak aktif yaşlıların uyku kalitesi ve uyku süresinin hareketsiz yaşlılara göre daha iyi olduğunu dile getirerek, “Akşam saatlerinde yapılan orta yoğunluktaki bir yürüyüşün yaşlılardaki uyku kalitesini arttırdığı bilinmektedir. Düzenli olarak yüzen yaşlıların el-göz koordinasyonları yaşıtlarına göre daha iyidir. Düzenli egzersiz yapmak yaşlıların anksiyete ve depresyon düzeylerini azaltır, kendine güvenlerini arttırır, bunama riskini azaltır. Uzun vadede zihinsel becerilerde, hareket kontrolünde ve yaşam kalitesinde artış saptanır, sosyal ve kültürel aktivitelere katılım artar” diye konuştu.

EGZERSİZDEN ÖNCE HEKİM MUAYENESİNDEN GEÇİLMELİDİR

Prof. Dr. Serpil Savaş, “Bir egzersiz programına başlamadan önce tüm yaşlılar mutlaka ayrıntılı bir hekim muayenesinden geçmelidir. Bu yapıldığı takdirde egzersiz yapmaktan çekinmeye gerek yoktur” dedi.

YAŞLILARA EGZERSİZ ÖNERİLERİ

Prof. Dr. Serpil Savaş yaşlılara,  kalp ve damar sistemindeki yaşlanmaya karşı haftanın en az beş günü, en az 30 dakika süren hızlı yürüme, yavaş bisiklet çevirme veya yüzme gibi orta yoğunlukta egzersizler önerdiklerini dile getirerek, “İkinci sırada ağırlık çalışmaları geliyor. Elli yaşından sonra her insanın kas gücü belli bir oranda azalmaya başlar ve bu azalma yaşla birlikte artarak devam eder. Kas gücünün azalması ileri yaşlılıkta yürüme, banyo yapma, giyinme, yemek pişirme gibi günlük işlerde zorluğa neden olur. Bunu önlemek amacıyla yaşlı bireylerin haftanın en az 2 günü ağırlık çalışmaları gerekir. Bunun için mutlaka spor salonlarına gitmek gerekmez, örneğin evdeki pet şişelere kum doldurularak bunlar ağırlık olarak kullanılabilir. Bunlara ilave olarak eklem ve kas esnekliği için haftanın en az 2 günü germe egzersizleri ve sık sık düşenler veya düşme riski olanlar için haftada 2 kere denge egzersizleri yapmayı öneriyoruz. Diz, kalça veya bel ağrısı olanların egzersizlerini kişiye özel olarak düzenlemekteyiz” şeklinde konuştu.

EGZERSİZ KONUSUNDA KİMLERE BAŞVURULABİLİR

Egzersiz yapmaya karar veren yaşlıların bu işi mutlaka bir hekim nezaretinde yürütmelerinin, güvenlikleri açısından gerekli olduğunun altını önemle çizen Süleyman Demirel Tıp Fakültesi Üniversitesi Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Serpil Savaş, “Bu nedenle kendilerine egzersiz reçetesi yazarak takiplerini yapacak olan Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon uzman hekimleri veya spor hekimlerine başvurmaları uygun olacaktır.” diye konuştu.

haber32
haber32
Yorumlar (0)
haber32 haber32
açık
Günün Anketi Tümü
Sizce Isparta'nın En Büyük Sorunu Nedir?
Namaz Vakti 18 Ocak 2020
İmsak 06:39
Güneş 08:04
Öğle 13:13
İkindi 15:50
Akşam 18:13
Yatsı 19:32
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Sivasspor 17 37
2. Başakşehir 18 36
3. Alanyaspor 18 32
4. Trabzonspor 17 32
5. Fenerbahçe 17 31
6. Beşiktaş 17 30
7. Galatasaray 17 27
8. Malatyaspor 18 24
9. Gaziantep FK 17 24
10. Göztepe 17 23
11. Denizlispor 17 22
12. Çaykur Rizespor 17 20
13. Gençlerbirliği 17 18
14. Konyaspor 18 18
15. Kasımpaşa 17 15
16. Antalyaspor 17 14
17. Ankaragücü 18 12
18. Kayserispor 18 10
Takımlar O P
1. Hatayspor 17 36
2. Erzurum BB 17 30
3. Keçiörengücü 17 28
4. Akhisar Bld.Spor 18 28
5. Ümraniye 18 28
6. Menemen Belediyespor 18 28
7. Bursaspor 17 27
8. Adana Demirspor 17 24
9. Balıkesirspor 17 24
10. Altay 18 24
11. Giresunspor 18 24
12. Fatih Karagümrük 17 23
13. İstanbulspor 17 19
14. Altınordu 17 18
15. Osmanlıspor 17 13
16. Boluspor 17 13
17. Adanaspor 18 13
18. Eskişehirspor 17 6
Takımlar O P
1. Liverpool 21 61
2. Man City 23 48
3. Leicester City 22 45
4. Chelsea 22 39
5. M. United 22 34
6. Wolverhampton 23 34
7. Sheffield United 23 33
8. Tottenham 23 31
9. Crystal Palace 23 30
10. Arsenal 23 29
11. Everton 23 29
12. Southampton 23 28
13. Newcastle 22 26
14. Brighton 23 25
15. Burnley 22 24
16. West Ham 22 23
17. Watford 23 23
18. Aston Villa 23 22
19. Bournemouth 23 20
20. Norwich City 23 17
Takımlar O P
1. Barcelona 19 40
2. Real Madrid 19 40
3. Atletico Madrid 19 35
4. Sevilla 19 35
5. Getafe 20 33
6. Real Sociedad 19 31
7. Valencia 19 31
8. Athletic Bilbao 19 29
9. Villarreal 19 28
10. Granada 19 27
11. Levante 20 26
12. Osasuna 19 24
13. Real Betis 19 24
14. Deportivo Alaves 20 23
15. Real Valladolid 19 21
16. Eibar 19 19
17. Celta de Vigo 19 15
18. Mallorca 19 15
19. Leganés 20 14
20. Espanyol 19 11
Günün Karikatürü Tümü