SDÜ"lü Akademisyen Yard. Doç. Dr. Murat Ali Dulupçu, Isparta"da lokomotif sektörlerden olan ağaç ve orman ürünlerinde sektör temsilcilerinin günün koşullarına göre yeni vizyon oluşturulamadığını kaydetti.

Isparta Ticaret ve Sanayi Odası, Sanayi Ticaret İl Müdürlüğü ve Süleyman Demirel Üniversitesi"nin ortaklaşa hazırladıkları Ağaç ve Orman Ürünleri Sektör incelemesi tamamlandı. Isparta"da ağaç ve orman ürünleri sektörü incelendi. Sektördeki 65 firmayla görüşen SDÜ'lü akademisyenler ve sektör temsilcileri bir rapor hazırladı.

İlk planda ağaç ve orman ürünleri sektörüyle ilgili çalışmalara başladıklarını ifade eden ITSO Başkanı Hasan Hüseyin Kaçıkoç, sektörün mevcut durumunu değerlendirerek sorunlarını ve gelecek yönelimlerini belirlemek adına çalışmasını tamamlandı. SDÜ'lü akademisyenler ve sektör temsilcilerinin hazırladığı yaklaşık 100 soru 65 firmaya yöneltildi. Orman ürünleri, keresteciler, yorga levhalar, tüfek dipçiği, doğramacı, mobilyacılar ve marangozları kapsayan 65 firmayla görüşülüp sonuca varıldı.

Ispartalı keresteciler özellikle nakliyat maliyetlerini aşağı çekmek için ikinci bir iş koluna da yatırım yaptıklarını kaydeden SDÜ"lü Akademisyen Yard. Doç. Dr. Murat Ali Dulupçu,, küçük sermayeli doğramacıların kereste temin maliyetini aşağı çekmek için kereste üretimine girdiğinin görüldüğünü ve bu tip girişimcileri mobilyacılar kategorisinde görülmemesi gerektiğini aktardı.

YENİ İŞ KOLLARINA GİRMEK İSTENİYOR

Sektörden para kazanan kerestecilerin kısa sürede başka iş kollarına girme ya da yatırım yapma eğiliminde olduklarını gözlemlediklerine değinen Murat Dulupçu, “Bu girişimcilerin bir kısmının sonradan keresteciliğe geri döndüklerini görüyoruz.

Sektördeki aktörlerin bu işe bir süreliğine ara vermesi bu iş kolunun diğer sektörlere nazaran geri kalmasında en önemli etkenlerden biridir. Bazı girişimcilerin ise birkaç işi bir arada götürme çabasından dolayı odaklanma problemi yaşadıklarını ve bundan dolayı işletmelerini büyütemediklerini gözlemlemekteyiz.

Pazarda başarılı olan ve diğer girişimcilere lider olabilecek kişiler hep geriden gelenlerin payını kapan firma olarak algılanmaktadır. Dolayısıyla kanaat önderlerinin uyarı ve önerileri işe yaramamaktadır. Örneğin bu algılama İnegöl mobilya piyasasında farklıdır. İnegöl'ün lider firması çilek mobilyanın sahipleri herhangi bir ortamda sektöre dair konuştuğunda onları piyasanın tüm aktörleri dinlemeye gelir” şeklinde konuştu.

SEKTÖRDEKİ SORUNLAR

Sektörün sorunları hakkında da bilgiler veren Akademisyen Yard. Doç. Dr. Murat Ali Dulupçu, “Orman Genel Müdürlüğü odun hammaddesini bir şekilde nakit para karşılığı sattığı için kereste işleyen tesisler mecburen nakit alıp vadeli satmak zorunda kalmaktadır. İşte burada işinde büyümek isteyen girişimci sürekli elindeki nakdini başka alanlara kaydırmadan sürekli olarak mevcut işinde kullanmak zorundadır.

Ticari aktiviteler büyürken doğal olarak risklerde büyümektedir. Ispartalı girişimcilerin finansal birikimlerini iyi yönetememesi ve vadeli ürün satma zorunluluğunu aşamaması en büyük handikabı olmaktadır. Koşulları kendi lehine çevirmesi için kısa vadeli satın alınan yüksek katma değerli ürünlere yönelmek zorunluluğu vardır. Kereste sanayisi bir bakımdan konfeksiyon sektörüne benzemektedir.

 Nasıl ki konfeksiyon fabrikaları ucuz iş gücünü ve teşvik ortamını nerede bulduysa oraya kendini taşımaktadır. Özellikle büyük kereste fabrikaları da doğal ve zengin orman rezervlerinin olduğu ortamda kurulmakta, işlediği ağaç türü kalitesi düşünce ya kapanmış ya da başka bölgelere taşınmaktadır” dedi.
KALİTE STANDARDI GELİŞTİRİLEMEMİŞ


Kereste ve türev ürünlere yönelik kalite standartlarının geliştirilemediğini aktaran Dulupçu, “Bu durum da fiyat istikrarını önlemiştir. Ayrıca kalite düzeyi ikame ürünlere kıyasla geri kaldığı için sadece fiyat savaşı kaybedilmemiş ayrıca Pazar kaybı da yaşanmıştır. Kereste sektörü ilişkide bulunduğu piyasalardan olumlu yönde bir katkı alamamıştır.

Örneğin hammaddeyi OGM Men temin ettiği için kamudan herhangi bir en basit destek diyebileceğimiz vizyon katkısı dahi alamamaktadır. Satıcılar piyasası olan müşterileri de daha vasat girişimci tipler olduğundan ilişkili piyasalardan bir sinerji sağlayamamıştır. Kıyaslama için örnek olarak mobilya sektörünü ele alırsak, sektöre hammadde satanlar sektörü büyütmek için öneri, finansman desteği eleman desteği gibi sayısız destekleri ilişkide bulundukları piyasalardan sağlamışlardır” dedi.

Dulupçu, “Sektördeki aktörler kendilerini tanımladıkları kurumlarda ki kanat önderlerini yenileyemediklerinden yine sektöre günün koşullarına göre yeni vizyon oluşturulamamıştır”.

SEKTÖRÜ HIRPALAYAN PLASTİK

Ahşap sektörünü en ciddi hırpalayan sektörün plastik sektörü olduğuna değinen Dulupçu, “Bu sektördeki oyuncular da dünya ölçeğine sahip işletmelerdir. Aslında sektörün en büyük rakipleri büyük sermaye gurubu girişimcilerdir. Bundan dolayı ciddi tedbir almalılar” şeklinde konuştu.

YENİ EĞİLİMLER

Sektördeki yenilik ve yeni eğilimler hakkında da açıklamalarda bulunan Dulupçu, “Her mal kendi talebini yaratır prensibinin farkında değiller. Yeni bir ürün sunumundan ziyade önce talebin oluşmasını bekliyorlar. Bu algılamadan dolayı yeni ürün yaratıcılık kültürü yok taklitçilik ve bunun ardından yeni ürün çıkartmaya dönük iç ivmelenme yok. Çözüm olarak küçük bir ortak araştırma birimi kurulabilir.

 Ispartalı girişimciler mevcut yatırımları ile farklı bir ürün üretebileceklerini düşünemiyorlar. Bunun nedeni ise doğramacılığı ve mobilyacılığı bilmemelerinden kaynaklanıyor. Kafalarında sadece lanbiri üretimi ve artıkları değerlendirme sorunu var.

HEDEFLER


Isparta ahşap sanayinin hedeflerine de değinen Dulupçu,

“Yatırımcılar belirli bir ölçekte ve yüksek kar marjlı işlere talipliler küçük adımlarla büyümek ve gelişmek gibi yaklaşım sergilemiyorlar. Katma değeri yüksek ürün üretme çabasında olan girişimciler malzeme kusurlarını gideren yatırım yaptıklarından hammadde kalite kusurlarından daha az şikayetçidir. Yine sadece kalıplık kereste üretenlerde aynı düzeyde tepki vermektedir.”

Dulupçu, “Birçok girişimci keresteciliğe yatırım yapmayı düşünmüyor. Hızlı para kazanan Ispartalı girişimci elde ettiği tasarrufu banka faiz borsa ve rant emtiası üçgeninde değerlendirdiği için kendi asli işine odaklanma sorunu yaşamıştır” dedi.