banner121

‘Yeni vizyon oluşmamış’

SDܒlü Akademisyen Yard. Doç. Dr. Murat Ali Dulupçu, Isparta’da lokomotif sektörlerden olan ağaç...

Isparta 18.07.2008, 14:03 18.07.2008, 14:03
‘Yeni vizyon oluşmamış’
banner123


SDÜ"lü Akademisyen Yard. Doç. Dr. Murat Ali Dulupçu, Isparta"da lokomotif sektörlerden olan ağaç ve orman ürünlerinde sektör temsilcilerinin günün koşullarına göre yeni vizyon oluşturulamadığını kaydetti.

Isparta Ticaret ve Sanayi Odası, Sanayi Ticaret İl Müdürlüğü ve Süleyman Demirel Üniversitesi"nin ortaklaşa hazırladıkları Ağaç ve Orman Ürünleri Sektör incelemesi tamamlandı. Isparta"da ağaç ve orman ürünleri sektörü incelendi. Sektördeki 65 firmayla görüşen SDÜ'lü akademisyenler ve sektör temsilcileri bir rapor hazırladı.

İlk planda ağaç ve orman ürünleri sektörüyle ilgili çalışmalara başladıklarını ifade eden ITSO Başkanı Hasan Hüseyin Kaçıkoç, sektörün mevcut durumunu değerlendirerek sorunlarını ve gelecek yönelimlerini belirlemek adına çalışmasını tamamlandı. SDÜ'lü akademisyenler ve sektör temsilcilerinin hazırladığı yaklaşık 100 soru 65 firmaya yöneltildi. Orman ürünleri, keresteciler, yorga levhalar, tüfek dipçiği, doğramacı, mobilyacılar ve marangozları kapsayan 65 firmayla görüşülüp sonuca varıldı.

Ispartalı keresteciler özellikle nakliyat maliyetlerini aşağı çekmek için ikinci bir iş koluna da yatırım yaptıklarını kaydeden SDÜ"lü Akademisyen Yard. Doç. Dr. Murat Ali Dulupçu,, küçük sermayeli doğramacıların kereste temin maliyetini aşağı çekmek için kereste üretimine girdiğinin görüldüğünü ve bu tip girişimcileri mobilyacılar kategorisinde görülmemesi gerektiğini aktardı.

YENİ İŞ KOLLARINA GİRMEK İSTENİYOR

Sektörden para kazanan kerestecilerin kısa sürede başka iş kollarına girme ya da yatırım yapma eğiliminde olduklarını gözlemlediklerine değinen Murat Dulupçu, “Bu girişimcilerin bir kısmının sonradan keresteciliğe geri döndüklerini görüyoruz.

Sektördeki aktörlerin bu işe bir süreliğine ara vermesi bu iş kolunun diğer sektörlere nazaran geri kalmasında en önemli etkenlerden biridir. Bazı girişimcilerin ise birkaç işi bir arada götürme çabasından dolayı odaklanma problemi yaşadıklarını ve bundan dolayı işletmelerini büyütemediklerini gözlemlemekteyiz.

Pazarda başarılı olan ve diğer girişimcilere lider olabilecek kişiler hep geriden gelenlerin payını kapan firma olarak algılanmaktadır. Dolayısıyla kanaat önderlerinin uyarı ve önerileri işe yaramamaktadır. Örneğin bu algılama İnegöl mobilya piyasasında farklıdır. İnegöl'ün lider firması çilek mobilyanın sahipleri herhangi bir ortamda sektöre dair konuştuğunda onları piyasanın tüm aktörleri dinlemeye gelir” şeklinde konuştu.

SEKTÖRDEKİ SORUNLAR

Sektörün sorunları hakkında da bilgiler veren Akademisyen Yard. Doç. Dr. Murat Ali Dulupçu, “Orman Genel Müdürlüğü odun hammaddesini bir şekilde nakit para karşılığı sattığı için kereste işleyen tesisler mecburen nakit alıp vadeli satmak zorunda kalmaktadır. İşte burada işinde büyümek isteyen girişimci sürekli elindeki nakdini başka alanlara kaydırmadan sürekli olarak mevcut işinde kullanmak zorundadır.

Ticari aktiviteler büyürken doğal olarak risklerde büyümektedir. Ispartalı girişimcilerin finansal birikimlerini iyi yönetememesi ve vadeli ürün satma zorunluluğunu aşamaması en büyük handikabı olmaktadır. Koşulları kendi lehine çevirmesi için kısa vadeli satın alınan yüksek katma değerli ürünlere yönelmek zorunluluğu vardır. Kereste sanayisi bir bakımdan konfeksiyon sektörüne benzemektedir.

 Nasıl ki konfeksiyon fabrikaları ucuz iş gücünü ve teşvik ortamını nerede bulduysa oraya kendini taşımaktadır. Özellikle büyük kereste fabrikaları da doğal ve zengin orman rezervlerinin olduğu ortamda kurulmakta, işlediği ağaç türü kalitesi düşünce ya kapanmış ya da başka bölgelere taşınmaktadır” dedi.
KALİTE STANDARDI GELİŞTİRİLEMEMİŞ


Kereste ve türev ürünlere yönelik kalite standartlarının geliştirilemediğini aktaran Dulupçu, “Bu durum da fiyat istikrarını önlemiştir. Ayrıca kalite düzeyi ikame ürünlere kıyasla geri kaldığı için sadece fiyat savaşı kaybedilmemiş ayrıca Pazar kaybı da yaşanmıştır. Kereste sektörü ilişkide bulunduğu piyasalardan olumlu yönde bir katkı alamamıştır.

Örneğin hammaddeyi OGM Men temin ettiği için kamudan herhangi bir en basit destek diyebileceğimiz vizyon katkısı dahi alamamaktadır. Satıcılar piyasası olan müşterileri de daha vasat girişimci tipler olduğundan ilişkili piyasalardan bir sinerji sağlayamamıştır. Kıyaslama için örnek olarak mobilya sektörünü ele alırsak, sektöre hammadde satanlar sektörü büyütmek için öneri, finansman desteği eleman desteği gibi sayısız destekleri ilişkide bulundukları piyasalardan sağlamışlardır” dedi.

Dulupçu, “Sektördeki aktörler kendilerini tanımladıkları kurumlarda ki kanat önderlerini yenileyemediklerinden yine sektöre günün koşullarına göre yeni vizyon oluşturulamamıştır”.

SEKTÖRÜ HIRPALAYAN PLASTİK

Ahşap sektörünü en ciddi hırpalayan sektörün plastik sektörü olduğuna değinen Dulupçu, “Bu sektördeki oyuncular da dünya ölçeğine sahip işletmelerdir. Aslında sektörün en büyük rakipleri büyük sermaye gurubu girişimcilerdir. Bundan dolayı ciddi tedbir almalılar” şeklinde konuştu.

YENİ EĞİLİMLER

Sektördeki yenilik ve yeni eğilimler hakkında da açıklamalarda bulunan Dulupçu, “Her mal kendi talebini yaratır prensibinin farkında değiller. Yeni bir ürün sunumundan ziyade önce talebin oluşmasını bekliyorlar. Bu algılamadan dolayı yeni ürün yaratıcılık kültürü yok taklitçilik ve bunun ardından yeni ürün çıkartmaya dönük iç ivmelenme yok. Çözüm olarak küçük bir ortak araştırma birimi kurulabilir.

 Ispartalı girişimciler mevcut yatırımları ile farklı bir ürün üretebileceklerini düşünemiyorlar. Bunun nedeni ise doğramacılığı ve mobilyacılığı bilmemelerinden kaynaklanıyor. Kafalarında sadece lanbiri üretimi ve artıkları değerlendirme sorunu var.

HEDEFLER


Isparta ahşap sanayinin hedeflerine de değinen Dulupçu,

“Yatırımcılar belirli bir ölçekte ve yüksek kar marjlı işlere talipliler küçük adımlarla büyümek ve gelişmek gibi yaklaşım sergilemiyorlar. Katma değeri yüksek ürün üretme çabasında olan girişimciler malzeme kusurlarını gideren yatırım yaptıklarından hammadde kalite kusurlarından daha az şikayetçidir. Yine sadece kalıplık kereste üretenlerde aynı düzeyde tepki vermektedir.”

Dulupçu, “Birçok girişimci keresteciliğe yatırım yapmayı düşünmüyor. Hızlı para kazanan Ispartalı girişimci elde ettiği tasarrufu banka faiz borsa ve rant emtiası üçgeninde değerlendirdiği için kendi asli işine odaklanma sorunu yaşamıştır” dedi.

haber32
haber32
Yorumlar (2)
nasıl yani 12 yıl önce
Ispartada orman ürünlerine yönelik sanayi yok diyecekler belkide. ORma var yüceerin fabirka var kapı fabrikaları var altın kreste var hilaller var sayamadığımı bir dünya yer ver. Bir zamanlar beretta tüfeklere dipçikler Ispartadan gidiyordu. Bunları bilmeden yorum yapmamak lazım. Akademisyen olmak işte böyle birşey hayatı bilmiyorlar.
boşver hocam 12 yıl önce
hocam bu şekilde teorisyen toplantılarla kerestecilik kalkınmaz, daha hiç ticaretle sanayiyle fiili olarak uğraşmamışsın, oda başkanlığında ne kadar başarısız olduğu herkesce konuşulan kaçıkoç ile bir toplantı yapıyorsun, inegölde bilmem kim konuşunca herkes dinlermiş diye bir de Isparta'lı keresteciyi aşağılıyorsun, kim dinleyecekki sizi, bir de vizyon oluşmamış diyorsun, vizyon oluşması için mükemmel bir sunum hazırlaman gerekiyor, türkiyede orman ürünleri endüstrisini , türkiye pazarını, dünya pazarını anlatacaksın, vs vs ama Isparta'ya yatırım yapmayıp zamanında Bulgaristan'a parke fabrikası kurup onu da orada çalıştıramayıp kapatıp gelen ITSO başkanı ile yeni vizyon oluşturamazsın, boşuna yorma kendini, zaten böyle insanlar yüzünden Isparta'da yapısal bozukluk oluşmuş, böyle gider, herkes iktidara yağcılıkta öne geçmek için yarışıyor
haber32 haber32 haber32
parçalı bulutlu
Günün Anketi Tümü
Sizce Isparta'nın En Büyük Sorunu Nedir?
Namaz Vakti 29 Mayıs 2020
İmsak 03:48
Güneş 05:32
Öğle 13:00
İkindi 16:52
Akşam 20:19
Yatsı 21:55
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Trabzonspor 26 53
2. Başakşehir 26 53
3. Galatasaray 26 50
4. Sivasspor 26 49
5. Beşiktaş 26 44
6. Alanyaspor 26 43
7. Fenerbahçe 26 40
8. Göztepe 26 37
9. Gaziantep FK 26 32
10. Denizlispor 26 31
11. Antalyaspor 26 30
12. Gençlerbirliği 26 28
13. Kasımpaşa 26 26
14. Konyaspor 26 26
15. Malatyaspor 26 25
16. Çaykur Rizespor 26 25
17. Ankaragücü 26 23
18. Kayserispor 26 22
Takımlar O P
1. Hatayspor 28 53
2. Erzurum BB 28 47
3. Bursaspor 28 46
4. Adana Demirspor 28 45
5. Akhisar Bld.Spor 28 45
6. Fatih Karagümrük 28 43
7. Altay 28 43
8. Ümraniye 28 40
9. Giresunspor 27 38
10. Keçiörengücü 28 35
11. Balıkesirspor 28 35
12. Menemen Belediyespor 28 35
13. İstanbulspor 27 33
14. Altınordu 28 31
15. Boluspor 28 25
16. Osmanlıspor 28 24
17. Adanaspor 28 20
18. Eskişehirspor 28 17
Takımlar O P
1. Liverpool 29 82
2. Man City 28 57
3. Leicester City 29 53
4. Chelsea 29 48
5. M. United 29 45
6. Wolverhampton 29 43
7. Sheffield United 28 43
8. Tottenham 29 41
9. Arsenal 28 40
10. Burnley 29 39
11. Crystal Palace 29 39
12. Everton 29 37
13. Newcastle 29 35
14. Southampton 29 34
15. Brighton 29 29
16. West Ham 29 27
17. Watford 29 27
18. Bournemouth 29 27
19. Aston Villa 28 25
20. Norwich City 29 21
Takımlar O P
1. Barcelona 27 58
2. Real Madrid 27 56
3. Sevilla 27 47
4. Real Sociedad 27 46
5. Getafe 27 46
6. Atletico Madrid 27 45
7. Valencia 27 42
8. Villarreal 27 38
9. Granada 27 38
10. Athletic Bilbao 27 37
11. Osasuna 27 34
12. Real Betis 27 33
13. Levante 27 33
14. Deportivo Alaves 27 32
15. Real Valladolid 27 29
16. Eibar 27 27
17. Celta de Vigo 27 26
18. Mallorca 27 25
19. Leganés 27 23
20. Espanyol 27 20
Günün Karikatürü Tümü

Gelişmelerden Haberdar Olun

@