KRİZDEN ÇIKIŞ YOLU;

 

Ekonomik kriz vardı, yoktu, teyet geçti, sürtündü geçti, hafif atlatacağız vs. sürüp gidiyor. Türkiye’de kriz var mı yok mu bilemem, ancak Isparta’da kriz diz boyu.

 

            Ekonomik kriz ifadelerine aşikar olan , tarih boyunca birçok kriz örneklerine sahip bir ülke olmak, yeni ekonomik kriz dalgalarına karşı cesaret verici bir iyimserlik yaratsa da, kırılgan bir ekonomiye sahip olmanın tedirginliği, krizden önce geldi piyasaların üzerine karabasan gibi çöktü.

 

            Krizlerde iki önemli faktör öne çıkar. Birincisi “fırsat”, diğeri ise “tehlike” dir.

 

            Krizlerin sadece “tehlike” boyutunu görüp, onu tartışan ve ortaya korku yayanlar, krizle ilgili olarak akılcı ve sağlıklı çözümler üretemezler.Krizlerin yarattığı tehlikeler kadar yepyeni fırsat kapılarını da açtığının bilinci içinde, arayışlar içine girmeli ve arayışlarını iki yönlü geliştirerek; aşırı yada noksan değerlendirme tuzaklarına yakalanmazlar.

 

            Kriz dönemlerinde işyerlerinin, kısa dönemde vakit kaybetmeden almaları gereken önlem alanlarını belirlemelidirler.İkinci sırada ise, krizi mevcut işinde minimum zararla atlatmak için geleceği planlamaya dönük önlemler üzerinde durulmalıdır.

 

            Olağanüstü gelişmelerin yaşandığı bu dönemlerde, acilen çözüm yolları aranmalı ve bulunan çözüm yolları önem derecesine göre sıralamaya koyulup, uygulanmalıdır. Krizlerde, uzun soluklu, araştırma, analiz, öngörü, ve önlem almaya dayalı “planlı hareketler” en akılcı yoldur. Burada hiç kimse özel bir kriz anahtarı bulamaz, şayet somut bir kriz anahtarı olsaydı Kriz olmazdı.

           

            Her işletmenin krizden etkilenimi farklılıklar gösterebilir. Her işletmeninde krizle mücadele yolları ve izlediği bu yoldaki müdahale sıralaması farklılıklar gösterebilir. Buda işletmelerin geçmiş dönemlerinde bu konuda ne kadar planlı çalışıp çalışmadığı ile orantılıdır.

İşletmeler kendilerine özgü çözüm yollarını kendi içlerinden çıkarmalıdır. Sipariş yoluyla çözüm önerileri o işletmeye krizden daha da fazla zarar görmesine sebep olabilir.

 

            Çözüm yollarlını maddeler halinde sıralayacak olursak;

 

  • İş yerinin yapısal ve ekonomik özelliklerinin gözden geçirilmesi
  • İş kolunun ekonomik ve yapısal özelliklerinin değerlendirilmesi
  • İş kolundaki işletmenizdeki olmazsa olmazların tespit edilmesi
  • Sektörünüzdeki sizi kökten etkileyecek girdilerin alternatiflerinin bulunması
  • İlişkili firmaların krizde olası tedbirlerinin neler olacağı konusunda önceden bilgi edinilmesi
  • Sektörünüzün esneklik yapısının ölçülmesi ve olası sektör değişimlerinin dikkate alınması ve fizibilite çalışmalarının hazırlanması
  • Geriye dönük mali analizlerinin raporlanması ve ileriye dönük bütçeler oluşturulması
  • Hedef pazarın daha yakından takip edilmesi
  • Servetinizin, her an sermayeye dönüşebilmesine imkan tanıyınız ve hazır tutunuz
  • Kriz dönemlerinde yan sanayide ciddi tıkanmalar yaşanabileceğinden, yan sanayinin rekabet imkanlarından istifade etmenin yollarını ortaya koyun ve mutlaka değerlendirin
  • Mutlaka aldığınız ve almayı planladığınız önlemleri çalışanlarınızla paylaşın
  • Çalışanlarınızda tasarruf tedbirleri üretmeleri ve uygulamaları konusun da çözüm önerileri isteyin ve önce tasarruf tedbirlerine kendiniz uyun, yoksa inandırıcı olamazsınız
  • Kriz önceki hareket tarzları ve kriz sonrası hareket tarzları şeklinde iki tablo yapınız
  • Asla panik yapmayın ve krizden elbirliği ile çıkılabileceğine inanın
  • Krizde asla ucuz önlemlere kaçmayın, Elektrik ampullerinin kısılması, ısıların kısılması, yemek kalitesinin düşürülmesi gibi moral ve motivasyonu bozucu tedbirlerden uzak durun
  • Yeni fırsat imkanları görüyorsanız, kesinlikle vakit kaybetmeyin ve iyi analiz ettikten sonra harekete geçin
  • Kriz dönemlerinde sektörde birçok boşluklar oluşacaktır, bu alanları iyi doldurursanız kriz sizin için fırsata dönüşecektir
  • Alacak ve borçlarınızı mutlaka yeniden yapılandırın, borçluyken krize yakandıysanız, alacaklılarla oturup yapılandırmanızı dürüstçe yapın ve güven verin
  • Asla kulaktan dolma çözüm önerilerine kulak asmayın
  • Stok devir hızınızı gözden geçirin
  • İşletmenizin yönetiminde farklı fikirlerdeki, yöneticilerin önlerini açın
  • Kriz dönemlerinde işinize mutlaka, traşlı, bakımlı gelmeye özen gösterin, asla yıpranmış bir hava esmesine imkan tanımayın
  • Her günün sonunda günün analizini yapın ve yarının planını yapmadan işyerinizi terk etmeyin
  • Krizde yatırım yapmanın yollarını araştırın, krizde yatırım yapanlar kriz sonrası büyük kazançlar elde edeceklerdir

 

Eğer kriz döneminde fırsatları değerlendirmek, tehlikeleri en düşük maliyetlerle atlatmak istiyorsak; panik yapmadan, sakin düşünerek, tehlikeleri doğru tanımlayarak, fırsatları öngörmeye de gerekli önemi vermeliyiz.

 

Öngörme ve önlem alma krizden kurtulmanın özünü oluşturmaktadır.

 

Unutmayın ki, verilmiş en kötü karar,  verilmemiş en iyi kadardan daha iyidir. İşinizde kararlı davranın ve kararlı hareket edin.

 

Sağlıcakla kalın.