proje

Türkiye'nin 2009 yılında imzaladığı 3.5 milyar dolarlık anlaşma, 6 adet U-214 tipi dizel denizaltının Türk tersanelerinden üretilmesini öngörüyor.

2011'de başlaması, 2015'te de ilk denizaltının donanmaya teslim edilmesi öngörülen proje, şu ana kadar sık sık ertelemeler nedeniyle aksadı. Türk tarafı, Alman makamlarıyla sorunların giderilmesi için görüşmelerde bulundukların söylerken, ertelemelerin 'teknik konularla' ilgili olduğu belirtiliyor.

Defense News sitesi, Ankara'nın yaşanan aksaklıklara rağmen Alman tarafıyla anlaşmayı bozmamasının arkasında 'dinleme skandalının' olduğunu öne sürdü. Ağustos ayında Der Spiegel dergisinin ortaya attığı iddiaya göre Alman istihbarat servisi, 2009'dan bu yana Türkiye'de çok sayıda yetkiliyi dinledi.

Türk Dışişleri, o dönemde iddiaya ilişkin olarak 'kaygı verici' açıklamasını yapmış hatta Almanya'nın Ankara Büyükelçisi Eberhard Pohl'den açıklama istemişti. Berlin yönetimi, o tarihten bu yana iddiaları resmi şekilde yalanlamadı. Defens News'a konuşan bazı kaynaklar, Türk tarafının, Almanların sözü geçen dinlemelerin tapelerini kamuoyuna sızdırmasından endişe ettikleri için denizaltı projesini iptal etmekten çekindikleri yorumunda bulundu. İddia hem Türk hem de Alman diplomatlarca yalanlandı.

Gölcük Tersanesi'nde inşa edilmesi öngörülen U-214 tipi denizaltılar, 375 gün suyun 15 metre altında kalma kapasitesine sahip. Denizaltılar, 16 torpidonun yanı sıra menzili 111 kilometre olan denizden karaya 'Harpoon' (Zıpkın) tipi füzeler de atabiliyor. U-214'ler Türk donanmasında füze atabilen ilk denizaltıları olacak. 27 mürettebat tarafından idare edilen U-214'lerin menzili 780 kilometre, hızları ise saatte 37 kilometreye ulaşabiliyor.