Belgesel

Eğirdir'de Tren'in Hazin Sonu

Abone Ol

Eğirdir İstasyonu'nun 6 km yakınında demiryol güzergahı 145 m daha yüksekten geçer ve bu sebeple trenlerimiz binde 28 azami sert meyilli bir yol üzerinden kıvrıla kıvrıla İstasyona inerdi. Ne yazık ki bu İstasyon gar statüsüne kavuşmuş iken 2001 yılının aralık ayında yük ve yolcu trafiğine kapandı.

Eğridir Gar Şefliği tümüyle kapatılmadan önce sadece askeri nakliyata açık bırakıldı. Kapatılmadan önceki beş yıla ait yolcu ve yük taşımacılığına ait rakamlar; 1997 - 8751 Yolcu 125 ton yük / 1998- 9731 Yolcu 110 ton yük / 1999 - 8245 Yolcu 235 Ton Yük / 2000 5297 Yolcu 120 Ton Yük / 2001 2796 Yolcu 145 Ton Yük..

Eğirdir istasyonundaki tarihi vagonun iç görünümü

Eğirdir demiryolu tarihimiz açısından da önemi çok büyük.1915 de İzmir'de açılan Şimendifer okulunun ilk mezunlarından Murat Ergun "Bir Demiryolcunun Kurtuluş Savaşı Hatıraları" adlı kitabında Eğridir İstasyonunun savaşta oynadığı role o günleri yaşayan biri olarak tanıklık yapar.

Burdur Depo Ploktorna(Cer Kont.Sait Aykaç)

Eğridir Göl Nakliyat Servisi Bu gölde İstiklal savaşı yıllarında, 1.Cihan harbinde, İzmir'den getirilmiş olan 180 beygir kuvvetinde, 45 groston ve 15 rüsum tonluk bir römorkör ile 15 mavnadan ibaret cer ve taşıt aracı, işletmemize bağlı olarak işletiliyordu. Hüyük, Hoyran, Genceli, Kaşıkara iskeleleri arasında askeri ve ticari eşya ile yolcu nakliyatını temin eden bu araçlarla, o yıllarda orduya yararlı işler sağlanmıştır. Menzil müfettişliğince de, (15) gros tonluk bir deniz motoru imal edilmiş ve tali işlerde kullanılmıştır.

Aydın hattının önce Köşk-Eğridir ve daha sonra Sarayköy-Eğridir kısmı ilk safha da, Nazilli kuvay-i milliye ve merkez heyeti emrinde olarak teşkil edilen bir işletme müdürlüğünce idare edilmiş daha sonra bu işletme Bayındırlık Bakanlığına bağlı olarak kendi bütçesi ile yönetilmiştir. Mudanya mütarekesinden sonra, Aydın hattı idarecileri hükümete başvurarak hattın şirkete geri verilmesini istemiştir. Hükümet bu isteği kabul etmiş ve 1.11.1922 tarihinde hattın şirkete devir teslimi yapılmıştır. Ancak bir farkla; bu sefer idareciler dışında tüm Türk demiryolcular görevleri başında kalmıştır ve hattın bütün işlemleri Türkçe olarak yürütülmüştür.

İstiklal savaşında milli kuvvetlerin hakim olduğu bölgede, Sarayköy Eğridir kısmında bin bir zorlukla işletilen trenlerin yolcu arabalarına wc ve sofaj vagonu yaptırıldığını, bu vagonlar harp sonunda şirkete iade edildiği zaman bu davranıştan utanç duyan şirket yöneticilerinin de mevcut arabalara wc ve sofaj tertibatı yaptırdığını, bu hattın en fazla göze çarpan eksiklerinden birinin tamamen balastsız bulunması olduğunu, hattın hiçbir noktasında balast bulunmadığından yolcuların kesif bir bir toz tabakası içinde bunaldığını, kömür amelesi gibi yüzlerinin belirsiz hale geldiğini anlatıyor. Şirket için insanların rahatı değil, giderin kısılması ve daha çok kâr etmek önemliydi.

İzmir-Aydın ve şubeleri 1 Haziran 1935 yılında satın alınarak devletleştirildi. Bozanönü-Isparta arası (14 km) 26.03.1936 tarihinde tamamlanarak hizmete açıldı. TBMM'nin 1933'de yapılmasına karar aldığı Afyon-Antalya demiryolu ise Burdur'a kadar tamamlandı. Antalya'ya hâlâ tren yok

Yolcunun bu hattı istemediğine inanmıyorum iyi bir işletmecilikle bu hat çalışırdı. Yolcu ve yük taşımacılığından vazgeçilse bile bu kadar doğal ve tarihi güzelliğin bir arada olduğu bir güzergâhta yapılacak buharlı turları sadece ülkemizdeki tren severlerin değil dünyanın ilgisini çekerdi.

Eğirdir İstasyonunun bugünkü halini gösterir fotoğraflar; Eğirdir İstasyon Tabelası...

Eğirdir İstasyonunun bugünkü halini gösterir fotoğraflar; Eğirdir İstasyon markiz altı peron...

Eğirdir İstasyon Kantar binası

Eğirdir İstasyon Kantar binasının iç görünümü

Eğirdir İstasyon Peron ve markizi

Sundurma Şefliği kapısı

Eğirdir İstasyonundaki tarihi vagon