Cumhuriyet'in ilan edildiği 1923'te ulusal sınırlar içinde 13 bin 900 kilometresi stabilize şose ve 4 bin 450 kilometresi toprak yol olmak üzere, toplam 18 bin 350 kilometre yol ve 94 köprü bulunuyordu.

Bölünmüş yol hamlesi

Bölünmüş yol hamlesi ise 2002'de başlatıldı. Yaklaşık 21 yıllık sürede otoyollar da dahil olmak üzere 23 bin 38 kilometre bölünmüş yol yapılarak toplam bölünmüş yol ağı 29 bin 139 kilometreye ulaştırıldı. Bölünmüş yol ağıyla sadece 6 il birbirine bağlıyken, 77 ilin birbiri ile bağlantısı sağlandı.

Bu süreçte birçok önemli yatırım hayata geçirildi. Karadeniz Sahil Yolu ile Karadeniz sahil kesiminde yer alan pek çok il, ilçe, belde ve liman birbirine direkt bağlanarak bölge ekonomisine büyük katkı sağlandı.

Dünya çapında bir kalkınma projesi olan Güneydoğu Anadolu Projesi'ni yüksek standartlı bir ulaşım ağıyla desteklemek için yapılan 191,5 kilometre uzunluğundaki Gaziantep-Şanlıurfa Otoyolu da 2009'da hizmete alındı.

Avrupa ile Orta Doğu arasındaki ana otoyol aksının önemli bir halkasını oluşturan 144,3 kilometre uzunluğundaki Niğde-Pozantı Otoyolu da 2013'te tamamlandı.

Toplam 426 kilometre uzunluğundaki İstanbul-İzmir Otoyolu'nun tamamı 2019'da açıldı. Bu yol sayesinde Türkiye ekonomisinin omurgasını oluşturan Marmara ve Ege Bölgeleri otoyol ağı ile bağlanmış oldu.

Osmangazi Köprüsü de 384 kilometre otoyol, 42 kilometre bağlantı yolu olmak üzere toplam 426 kilometrede uzunluğundaki İstanbul-İzmir Otoyolu'nun en önemli kesimini oluşturuyor.

Ankara-Niğde Otoyolu da toplam 330 kilometre uzunluğunda olup, 2020'de hizmete açıldı. Proje ile Marmara, Karadeniz, İç Anadolu, Akdeniz ve Güneydoğu Anadolu bölgelerini birbirine bağlayan otoyol ağı ve lojistik merkezler arasında kesintisiz ulaşım hizmeti tesis edildi.

Kahramanmaraş-Göksun yolu, Güneydoğu Anadolu-GAP Bölgesi'ni İç Anadolu'ya ve Karadeniz Bölgesi'ne bağlayan güzergah üzerinde yer alıyor. Toplam 64,1 kilometre uzunluğunda olan yol 2020'de hizmete girdi.

1915 Çanakkale Köprüsü ile Çanakkale Boğazı'nda tarihte ilk kez kesintisiz kara yolu geçişi sağlandı. Köprü, bağlantı yollarıyla 2022'de hizmete sunuldu.

Dev tünel projeleri

Ülkedeki tünel yatırımlarının büyük bölümü 2002 sonrasında hayata geçirildi. 2003 öncesinde toplam uzunluğu 50 kilometre olan 83 tünele ilave olarak 2003-2023 yıllarında 673 kilometre uzunluğunda 403 tünel yapıldı ve tüm yollara hizmet veren tünel sayısı 486'ya, toplam uzunlukları 723 kilometreye ulaştırıldı.

Bu süreçte Avrasya Tüp Geçişi, denizin 106 metre altında inşa edildi. Dünyada, denizin en derininde yapılan ilk projenin uzunluğu 14,6 kilometre ve bunun 3,4 kilometrelik kesimi denizin altından tünelle geçiliyor.

14 bin 500 metrelik uzunluğuyla ülkenin ve Avrupa'nın en uzun çift tüplü kara yolu tüneli olan Zigana Tüneli ile Doğu Karadeniz'in Doğu Anadolu, İran ve Uzak Doğu'ya yüksek standartlı bağlantısı sağlandı.

Kuzey Marmara Otoyolu'nda yer alan 10 tünel, dünyanın en geniş kesit alanına sahip kara yolu tünelleri olarak hizmet veriyor.

Cumhuriyet'in 100. Yılında Isparta bölünmüş yollarda kaderine terk edildi.

Isparta'da otoyol hayalleri Eğirdir ve Sav otoyolları ile başladı. Isparta halkı başlayan çalışmalarla Konya ve Antalya otoyollarının kısa sürede biteceğine inandı. Yüklenici firmanın Eğirdir ve Sav yollarını uzun yıllar hatasından kaynaklı yama yapmasıyla Isparta otoyolda yerinde saydı.

Yeni çevre yolu olmayan iller arasında Isparta kaldı

Türkiye'nin birçok ilinde yapılan çevreyolları Isparta'da sadece haritaya işlendi. Yol çalışmalarının ne zaman başlayacağı bilinmiyor.

Isparta’da yol daraltıldı

Sadece Haber32'nin gündeme getirdiği Migros kavşağı askeriye önündeki otoyolda genişletme çalışması yapılması gerekilirken yol daraltıldı. Isparta halkı başka illerde genişleyen yolların Isparta'da daraltılmasına ''asfalttanmı kısılıyor'' tepkisi verdi.

Hızlı tren ve bölünmüş yol projeleri hayalde kaldı

2021 yılında sadece adı kalan çalışmaların Isparta ekonomisine zararı büyük. Isparta-Konya otoyolu ve Isparta-Antalya otoyollarının bölünmüş yol yapılması ve Isparta ekonomisine büyük katkı verecek hızlı tren projesi de ne zaman yapılır  bilinmiyor.

Dostluk yolu yarım kaldı

Isparta-Burdur dostluk yolundaki son durumu Isparta halkı için inceledik. Çalışmalara bakıldığında daha uzun yıllar yolun açılamayacağı görülüyor.

14 km yolu yapamadılar

Toplamda 14 km yapılacak yol çalışmasında ilerlemenin yavaş olması bu yol dereboğazı yolu olur eleştirilerini beraberinde getirdi.

Aydın Denizli olamadık!

Aydın Denizli otoyolu hızla ilerliyor. 100 köprü, 21 kavşak, 13 viyadük yapılacak olan Aydın Denizli otoyolunda 2,5 saatlik güzergah 70 dakikaya düşecek. Isparta halkı umutlarını yitirdi.


Dereboğazı yolunun kaderine terk edilmiş hali:

İşte Mart Ayında İkinci El Piyasasının Durumu İşte Mart Ayında İkinci El Piyasasının Durumu

Haber32 - Ali Rıza Cesur