Kültür Sinemasında düzenlenen törene; Vali Vekili Niyazi Can, Garnizon Komutanı Mehmet Şahingöz ve eşi, Belediye Başkan Yardımcısı Adnan Taşdelen, Milli Eğitim Müdürü Tacettin Yılmaz, okul müdürleri, öğretmenler, öğrenciler çok sayıda davetlinin yanı sıra askeri erkan tam kadro katıldı.
Programda, Gazi Lisesi Sosyal Bilimler öğrencileri tarafından Mehmet Akif Ersoy şiirleri okunarak, Ersoy’u anlatan bir slayt gösterimi yapıldı. Tören sonunda Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından düzenlenen şiir, resim ve kompozisyon yarışmasında dereceye giren öğrencilere ödülleri verildi.
Dün olduğu gibi bugünde İstiklal Marşımızın ruhuna ihtiyacımız vardır diyen Milli Eğitim Müdürü Tacettin Yılmaz, “İstiklal Marşı bu milletin eskimeyen bir mutakabat metnidir” dedi.
Kurtuluş Savaşı devam ederken Yeni Türk Devletinin Milli Marşının belirlenmesi için yarış düzenlendiğini bu yarış neticesine Mehmet Akif Ersoy’un yazdığı İstiklal Marşının T.B.M.M’de defalarca okuduğunu söyleyen Yılmaz, 12 Mart 1921 yılında alkışlar arasında T.B.M.M tarafından “Milli Marşımız” olarak kabul edildiğini kaydetti.
Yılmaz açıklamasına şöyle devam etti: “İstiklal Marşımızın kabul edilişinin 90. yıl dönümü. İstiklal Marşımız; ifade gücü ve derinliğiyle milletimizi birleştirici, direncimizi güçlendirici, maneviyatımızı kuvvetlendirici özellikler taşır.
Milletimizin tüm hissiyatına tercüman olan İstiklal Marşımızın yazarı M. Akif Ersoy ile ilgili olarak; kimi zaman bir hürriyet aşığı, kimi zaman da heyecan ve galeyanları frenlemeye çalışan, his ve hevesle değil akıl ve mukame ile yürünmesi gerektiğini haykıran bir mürşit, mütareke ve İstiklal Marşı Mücadelesi döneminde ise esarete isyan eden, milleti uyanmaya ve davranmaya çağıran bir aksiyon adamı. Ancak Akif’in en büyük meziyeti. Söylemi ile eyleminin örtüşmesi; yani sözleri ile gözlerinin aynı şeyi ifade etmesidir.
Mehmet Akif, şair edebiyatçı, fen adamı, gazetece, eğitimci, mütercim, mütefekkir, vaiz ve nihayet milleti gerçek manada temsil adan milletvekili idi, Araplara Arapça öğretecek kadar Arapça, bütün bir Fars edebiyatına aşina olacak kadar Fars edebiyatına aşina olacak kadar Farsça ve Fransız edebiyatını asli kaynaklarından okuyup anlayacak kadar Fransızca bilirdi. O zaten, Türkçenin üstadı idi. Pek çok değerle zenginleşen ulusal varlığımız, ulusumuzun geleceği konusunda da önemli bir teminatımız. Bunun içine Akif’in özel bir yeri vardır düşünür olarak, bir kurtuluş Savaşı kahramanı olarak edebiyatçı olarak çok güzel bir yeri vardır. Akif’in Safahatı’nda, o gün tanık olduğu sosyal meselelerle. Toplumsal meselelere ilişkin çok detaylı tablolar, sahneler, görmek mümkündür. “Kanayan bir yara gördüm mü yanar ta ciğerim, onu dindirmek için kamçı yerim çifti yerim, adam aldırma da geç-git diyemem, çiğnerim, hakkı tutar kaldırırım” diyen Akif, toplumun bütün meselelerine tanıklık etmiş ve bunu eserlerinde yansıtmıştır. Dikkat çekici ve önemli olan şey, Safahat’ta zikredilen peç çok problemin aradan geçen, yaklaşık yüzyıla rağmen bugün, hala toplumumuzun çeşitli biçimlerde yaşadığı sorunları olmaya devam etmesidir.
Akif gerçekten bir Türk aydını arayışının profilinin son derce önemli örneklerinden birisidir. Daha çok İstiklal Marşı ve Kurtuluş Savaşı’ndaki kayıtlarıyla öne çıkarılmış profilinin yanında, bu boyutunun kavranılmasının da, bugün yeniden düşünülüp, tartışılmasının daha anlamlı, daha yararlı olacağını düşünüyorum. Sadece eserleriyle değil. Hayatı ile bir fazilet abidesi halinde yükselen, büyük feragatiyle bütün ömrünü Türk Bayrağındaki hilalin şerefini müdafaaya tahsis eden Akif’in arkasından kendi mısrası tekrar edilebilir: Bir hilal uğruna ya rab ne güneşler batıyor”. Dün olduğu gibi bugünde İstiklal Marşımızın ruhuna ihtiyacımız var. Çünkü İstiklal Marşı bu milletin eskimeyen bir mutakabat metnidir. İstiklal Marşı Türk milletinin bağrında yanan bir özgürlük ateşidir. “Allan bu millete bir daha İstiklal Marşı yazdırmasın” niyazıyla, rahmet ve minnet dileklerimle.
Konuşmaların ardından İstiklal Marşı ve Mehmet Akif Ersoy’u Anma konulu yarışmalarda dereceye giren öğrencilere ödülleri verildi.
RESİM YARIŞMASINDA DERECEYE GİRENLER
ADI SOY ADI: DERECESİ OKULU
BAŞAK DEMİR ALP Birinci Merkez Anadolu Lisesi
ŞİİR YARIŞMASINDA DERECEYE GİRENLER
ADI SOY ADI DERECESİ OKULU
Cavidan Dinçer Birinci Ş. Karaağaç Anadolu İ.O
KOMPOZİSYON YARIŞMASINDA DERECEYE GİRENLER
ADI SOY ADI DERECESİ OKULU
Şeyda Almaca Birinci Gelendost Çok Programlı Lisesi
MEKTUP YARIŞMASINDA DERECEYE GİRENLER
ADI SOY ADI DERECESİ OKULU
Seher Çakmak Birinci Mürşide Ermumcu And. Öğrt. Lisesi