MARMARAY
Marmaray, temelleri 2004 yılında atılan ve yapımı devam eden, Avrupa ve Asya yakasını İstanbul Boğazı'nın altından birleştirecek banliyö hattı iyileştirme projesidir. Adının ilham kaynağı olan Ankaray ve Bursaray'dan tamamen farklıdır. Zira Ankaray ve Bursaray birer metrodurlar. Marmaray ise Manş Denizi'ndeki Eurotunnel benzeri bir demiryolu projesidir. Bununla beraber İstanbul metrosuna bağlantıları vardır.

 

İnşaat tamamlandığında Marmaray'a bağlı hat 16 km boğaz geçişi ve Avrupa yakasında Halkalı-Yenikapı, Anadolu yakasında Gebze-Harem arasındaki kısımlar olmak üzere yaklaşık olarak 76 km uzunluğunda olması planlanmaktadır. Farklı kıtalardaki demiryolları İstanbul Boğazı'nın altından batırma tüp tüneller ile birleştirilecektir. Proje Demiryolları, Limanlar ve Hava Meydanları İnşaatı (DLH) Genel Müdürlüğü, Japon yüklenici firma Taisei Corporation, Gama-Nurol şirketi ve Avrasya Müşavirlik firması tarafından yürütülmektedir.

 

FİNANSMAN

Toplamda 2,5 milyar Euro'ya mal olacak projenin finansmanı büyük ölçüde Japon ve Alman yatırım bankalarınca sağlanmaktadır. Istanbul Boğazına 3.köprü yapılması halinde proje maliyetlerinin 567 milyon US Dolar olacağı hesaplanmaktadır.

 

ÖZELLİKLERİ

Marmaray projesi, Avrupa çıkışının Yenikapı'da olması sebebiyle trafik yükünü tarihi yarımada'nın dışına taşıyacak ve tarihi eserlerin korunmasına katkıda bulunacaktır. Marmaray sayesinde Boğaz geçişi 2 dakikaya inmekte ve Halkalı-Gebze arasındaki mesafenin 1 saat 50 dakikada alınması mümkün olmaktadır. 135 metre uzunluğunda ve 15 bin ton ağırlığındaki tüpler, 30 santimetre kalınlığında bir çeşit conta ile vakumla birbirine bağlanmaktadır. Batırma tünelin yüksekliği 8,6 metre, genişliği ise 15,3 metredir.

 

TEKNİK VERİLERİ

Toplam Hat Uzunluğu 76,3 km

Yüzeysel Metro Kesimi Uzunluğu 63 km

Yüzeydeki İstasyon Sayısı 37 adet

Tüp Tünel Kesimi Toplam Uzunluğu 13,6 km

Delme Tünel Uzunluğu 9,8 km

Batırma Tüp Tünel Uzunluğu 1,4 km

Aç Kapa Tünel Uzunluğu 2,4 km

Yeraltındaki İstasyon Sayısı 3 adet

İstasyon Boyu 225 m (en az )

Bir yöndeki yolcu sayısı 75.000 yolcu/saat/tek yön

Maksimum Eğim % 18

Maksimum Hız 100 km/saat

Ticari Hız 45 km/saat

Tren Sefer Sayısı 2-10 dakika

Araç Sayısı 440 (2015 Yılı)

"Bir Sonraki Konumuz Dünyanın En Yüksek Dağı Olan Everest Dağı.Everest, (Tibetçe Çomolungma, Nepalice Çonnolugma Sagramata), dünyanın en yüksek dağı. Himalayalar’da, yaklaşık 28 derece kuzey enlemi ile 87 derece doğu boylamında, Çin–Nepal sınırı üzerinde yer alır."