Belediye eski Başkanları’ndan Fuat Uyar, Mimar Sinan Caddesi’ni açarken, Ispartalılardan bazıları, “Bu kadar büyük cadde mi olur, delirdin mi?” demişler. Şimdi ise bu cadde Isparta’ya yetmiyor, üzerinde fırtınalar kopuyor.

     Bir şehrin gelişmişlik düzeyi her ne kadar istihdam alanı, eğitimi, sağlıktaki geldiği nokta gibi kriterlerle ölçülüyorsa en az bunlar kadar da imar ve caddelerinin rahatlığı ile de ölçülmeli. Mimar Sinan Caddesi, şehrin tek ana arteri olması hasebiyle artık yetmez hale gelince İl Trafik Komisyonu yeni bir uygulama kararı aldı.

     Bildiğiniz gibi; komisyon, 1 Aralık’tan itibaren cadde üzerindeki her türlü araç parkını yasakladı ve kaldırımlara bariyerler koyarak yayaların caddenin her yerinden değil de sadece belirlenen noktalardan karşıdan karşıya geçiş yapmasını sağladı.

     Trafik Komisyonu’nun bu kararının etkilerini 14 gündür izliyoruz, toplumun çeşitli kesimlerinden gelen müspet ya da menfi tavırları tahlil etmeye çalışıyoruz. Bir konu ile ilgili 100 kişiye fikrini sorun en az 50 farklı görüş ortaya çıkabilir. Bu uygulamayı elbette destekleyenler ve desteklemeyenler olacaktır. Zaten, hem Sayın Vali Ali Haydar Öner hem de Sayın Belediye Başkanı Yusuf Ziya Günaydın, bunun sadece bir deneme olduğunu, eğer ki uygulamada bir hata olursa düzeltme yolu gidileceğini açıkladılar.

HALKA İZAHAT YAPILMALI

     Mimar Sinan Caddesi’nde yeni bir dönemin neden başladığının kamuoyuna yeterince izah edilemediğini düşünüyorum. “Mimar Sinan Caddesi’nde kaza oluyordu, onun için bariyerler koyduk” açıklaması kesinlikle yeterli değil. Mimar Sinan Caddesi’ndeki uygulamanın fikir babası olan Emniyet Müdürlüğü elindeki verileri kamuoyuyla paylaşmalı.

     Bu caddeden günlük kaç araç ve yaya geçiyor?

     1 ayda burada olan kazaların sayısı.

     Caddede park yasağı ve bariyer uygulaması neden gereklidir?

     Bütün bu soruların cevabı halkla paylaşılırsa, vatandaş uygulamanın gerekliliğine ikna edilirse o zaman tam amaca ulaşılır. Yetkililerin, “Biz yaptık oldu, siz bize güvenin” tavrı içerisinde olmaması, vatandaşı projeye dahil etmesi bence elzemdir.

VATANDAŞ MEMNUN, ESNAF İSE TEDİRGİN

     Mimar Sinan caddesinde yapılan uygulamada halk da ikiye bölünmüş durumda. Yolu yaya olarak kullananlar uygulamadan hayli memnun. Tek sıkıntı, yaya geçitlerindeki durum. Sürücülerimizde maalesef hız limitine uymak ve yaya geçidini kullananlara yol vermek adeti olmadığı için şu anda bu sıkıntı var. Ancak, yaya geçitlerine yapılacak ‘bas-geç’ türü trafik ışıkları sorunu çözecektir.

     Esnaf ise alışverişin düştüğünden şikayet ediyor. Özellikle yaya geçitlerine uzak kalan esnaf ile gül ürünleri satanlar durumdan muzdarip. Şehrin en işlek caddesinde, fahiş fiyatlarla kira ödeyen esnafın bu durumdan şikayet etmesi de normal. Ancak burada yetkililer iyi bir tahlil yapıp, bu durumdan ders çıkartmalıdır. Şehrin ekonomisinin sadece bir caddeye endeksli olması, başka hiçbir ticari alanların bugüne kadar oluşturulmaması bugün bu durumun yaşanmasına sebep olmuyor mu?

     Mimar Sinan caddesi esnafı maalesef bu uygulamadan zarar görecekler. Fakat, bundan sonra yapılması gerekenler konusunda özellikle belediyenin ince eleyip sık dokuması lazım. 1 yıl önce, bu köşeden defalarca, şehrin bazı mahallelere yayılması gerektiğini yazmıştık. Hem kira bedellerinin yüksek olması hem de şehrin belli bir noktaya sıkışması üzerine, “En az 2 mahallede ana caddeler oluşturulmalı, buralarda ticari hayat canlandırılmalı” demiştik.

     Bugün, ilimizin en büyük 2 mahallesi olan Halıkent ve Işıkkent Mahallelerinde bile, bakkal açmak isteseniz, dükkan bulamazsınız. Çünkü, buralar imar izni verilirken, binaların altına dükkan yapma şartı maalesef koyulmamış. Bundan sonrası için yazacak olursak, şehir; Cumhuriyet, Mimar Sinan ve 6 Mart Caddesi üçgeninden kurtarılmalıdır.

BİR ÖNERİ

     Mimar Sinan Caddesi’nde başlayan park yasağının amacı trafik sıkışıklığının önüne geçmekti. Ancak, bu cadde üzerindeki trafik keşmekeşliğinin önüne geçebilmek için, şu anda Toplum Destekli Polis Merkezi olarak kullanılan eski Çarşı Polis Karakolu’nun önünden çıkan yol (İsmet Paşa Caddesi) ile, eski Özel İdare binasının önündeki caddede de park yasağı uygulanmalı. Çünkü, Kaymakkapı Meydanı’nda bulunan trafik ışıklarında 4 sıra halinde bekleyen araçlar hareket edince İsmet Paşa Caddesi’ndeki araç parkından dolayı burada tek şeride düşüyorlar. Bu da o bölgede bir trafik sıkışıklığına neden oluyor. Oradaki keşmekeşlik Mimar Sinan Caddesi’ni de etkiliyor.

     İl Trafik Komisyonu acilen bu iki caddede de araç parkını yasaklamalı.

YAN TEDBİRLER BİR AN EVVEL YAPILMALI

     Mimar Sinan Caddesi uygulamasını destekliyorum. Ancak yan tedbirlerin de bir an evvel alınmasını temenni ediyorum. Yan tedbirlerden maksadımız ise;

     BİR : Otopark sayılarının artırılması

     İKİ : İnsanların kendilerini cezaevindeymiş gibi hissetmesine sebep olan ‘polis bariyerlerinin’ kaldırılıp yerine daha modern ve kibar korkulukların yapılması.

     ÜÇ : Yaya geçitlerinin daha modern ve kullanışlı hale getirilmesi.

     Temmuz ayında bir ziyaret için Kastamonu’ya yolum düştü. Kastamonu’nun tek bir caddesi var. Bu caddenin tam ortasından ise bir çay geçiyor. Yolun bir tarafı gidiş diğer tarafı geliş. Bu gidiş-gelişler ise tek şeritten sağlanıyor. Park etmenin dışında durmak bile yasak. Bizim Mimar Sinan Caddemiz ise 3 şeritli. Bu uygulamanın gerekliliği ilerleyen günlerde ortaya çıkacaktır.