Hayat Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezi 3 Aralık Dünya Engelliler Günü nedeniyle farklılıklarda farkındalık oluşturmak üzere Iyaş AVM’ de özel öğrencileri ve velilerinin yapmış olduğu çalışmalarla oldukça önemli ve anlamlı bir sergi gerçekleştirdi. Resim çalışmalarını Fehmi Taktak ile gerçekleştirdikleri bilgisini veren Hayat Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezi Kurucusu Özel Eğitim Öğretmeni Ceyda Öztaş ,’’ Sadece 3 Aralık Dünya Engelliler Günü'nde hatırlayarak, yalnız bir gün değil; yaşamın her alanında onların sorunlarına çözüm üretebilmek için uğraşmalı ve hayatın kenarında bırakmamalıyız. Kurumumuzda verdiğimiz eğitimle de farkındalık oluşturuyor ve hem resim terapisi, hem de müzik terapisi uyguluyoruz.

Zihinsel, işitsel ve bedensel engelli öğrencilerimizin yapmış olduğu çalışmalar yanında, çocukları kurumda eğitim alırken bekleyen velilerimizin de boş zamanlarını değerlendirerek yapmış oldukları yağlı boya resim çalışmaları var. Bu da resim terapisi olarak velilerimize çok iyi gelmekte. Hem çocuklarımızı,hem de velilerimizi motive etmek amacıyla sergilenen çalışmalar aynı zamanda satışa da sunuldu.Elde edilen küçük kazanımlar kendileri için az da olsa bir katkı olacak ve bu çalışmalarında devamlılığı sağlayacaktır diye düşünüyoruz’’ dedi. Halkın yoğun ilgi gösterdiği serginin ziyaretçileri arasında, Engelli Memur-Sen Genel Başkanı Elvan Uğurlu, Başkan Yardımcıları Erhan Özcan ve Kemal Ergün,Isparta Engelli Memur-Sen İl Başkanı Ecir Tülcan ve Isparta Memur-Sen İl Başkanı İhsan Arıcı da bulundu.
Ayrıca kurumlarının çalışmaları hakkında bilgi veren Hayat Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezi Kurucusu Özel Eğitim Öğretmeni Ceyda Öztaş ,’’Bireyin yetersizliği nedeniyle, yaşadığı sürece,yaş,cins,sosyal ve kültürel farklılıklara bağlı olarak oynaması gereken rolleri gereği gibi oynayamama durumuna engel denir’’ tanımlaması yaparak,zedelenme ya da bazı sapmalar sonucu,bir insan için normal bir etkinliğin ya da yapının önlenmesi,sınırlandırılması haline de yetersizlik olarak değerlendirildiği bilgisini paylaştı.
Çeşitli nedenlerle, bireysel özellikleri ve eğitim yeterlilikleri açısından yaşıtlarından beklenilen düzeyden anlamlı farklılık gösteren bireylerin özel eğitime ihtiyacı olduğunu belirten Özel Eğitimci Öztaş, özel eğitimi ise şu sözlerle ifade etti: Özel eğitime ihtiyacı olan bireylerin eğitim ihtiyaçlarını karşılamak için özel olarak yetiştirilmiş personel, geliştirilmiş eğitim programları ve yöntemleri ile onların özür ve özelliklerine uygun ortamlarda sürdürülen topluma kaynaşmasını sağlayan, bağımsız ve üretici bireyler olmasını destekleyecek becerilerle donatılan eğitime ‘’ özel eğitim’’ denir.

Özel eğitimin içerik yönünden genel eğitimden, yani nelerin öğretileceği yönünden farklılaştığı bilgisini veren Öztaş, olağan çocukların kendiliğinden edindikleri becerilerin büyük bir kısmını yetersizlikten etkilenmiş özel eğitime ihtiyacı olan çocuklara, yoğun ve sistematik biçimde öğretmek gerekmekte diyerek verdiği örnekte,’’Örneğin çocuklar giyinme,soyunma,yemek yeme becerilerini yetişkinleri gözlemleyerek,taklit ederek öğrenirler.Özel eğitimin genel eğitimden ayrıldığı bir diğer nokta ise içeriğin düzenlenişidir.Genel eğitimde içerik,ortalama çevresindeki çocuklar için merkezi programlarla belirlenirken,özel eğitimde programın içeriğini çocuğun ihtiyaçları belirler’’ dedi.
Öztaş, özel eğitime ihtiyacı olan tüm bireylerin eğitimine erken yaşta başlanmasının esas olduğu ve ilgi,istek,yeterlilik ve yetenekleri doğrultusunda ve ölçüsünde özel eğitim hizmetlerinden yararlandırıldığı bilgisiyle birlikte ,özel eğitimin temel ilkelerini
‘’Özel eğitim hizmetleri,özel eğitime ihtiyacı olan bireyi,sosyal ve fiziksel çevrelerinden mümkün olduğu kadar ayırmadan planlanır ve yürütülür.Eğitim performansları dikkate alınarak;amaç,içerik ve öğretim süreçlerinde uyarlamalar yapılarak ,yetersizliği olmayan akranları ile birlikte eğitilmelerine öncelik verir.Her tür ve kademedeki eğitimlerini kesintisiz sürdürebilmeleri için her türlü rehabilitasyonlarını sağlayacak kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapılır.Bireysel eğitim planı hazırlanır ve eğitim programları bireyselleştirilerek uygulanır.Ailelerin özel eğitim sürecinin her boyutuna aktif katılmaları ve eğitimleri sağlanır.Özel eğitim politikalarının geliştirilmesinde,özel eğitime ihtiyacı olan bireye yönelik etkinlik gösteren sivil toplum örgütlerinin görüşlerine önem verilir.Özel eğitim hizmetleri,özel eğitime ihtiyacı olan bireyin toplumla etkileşim ve karşılıklı uyum sağlama sürecini kapsayacak şekilde planlanır’’ diyerek özetledi.
Hayat Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezi olarak, Zihinsel Engelliler Destek Eğitim Programı, Bedensel Engelliler Destek Eğitim Programı, İşitme Engelliler Destek Eğitim Programı, Özel Öğrenme Güçlüğü Destek Eğitim Programı (Otizm, Down Sendromu),Dil Konuşma Bozuklukları Destek Eğitim Programı uyguladıklarını belirten Öztaş, çalışmalarını da, dikkat eksikliği ve hiperaktivite, görsel ve işitsel algı becerileri,oyun,müzik,ritim becerileri,günlük yaşam ve özbakım becerileri,sosyal ve toplumsal beceriler,davranış bozuklukları,dil konuşma bozuklukları,fizyoterapi ve rehabilitasyon,okuma-yazma becerileri,matematik becerileri,iş uğraşı terapisi,anne baba eğitimi ve danışmanlığı şeklinde sıraladı.
Hayat Özel Eğitim ve Rehabilitasyon Merkezi’nde özel çocuklar için çeşitli testler yapıldığı bilgisini de veren Öztaş, söz konusu testlerin WISC-IV (Çocuklar için zeka testi),0-6 yaş gelişimsel değerlendirme, AGTE, Peabody Resim Kelime Testi. Frostiğ, Bender Gestalt,Stroop,Porteus Labirentleri,Gessel Gelişim Figürleri,Metrapolitan Okul Olgunluğu,Okula Hazırlık,Koppitz,Machover,Good Enought testleri olduğunu ifade etti. /Elif AKGÜL






