Çanakkale Boğazı'nın 'gerdanlığı' olacak 1915 Çanakkale Köprüsü'nde araştırmalar tüm hızıyla sürüyor. Mayıs ayında denize batırılan kesonlar üzerine ilk blokların ağustos ayında konulduğu köprüde, aradan geçen 9 aylık sürede, köprü ayakları için bundan böyle sona gelindi. Gelibolu yakasındaki köprü ayağında 32'nci ve son blokların montajına başlandı. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın yarın telekonferansla katılacağı tören ile de Lapseki yakasındaki köprü ayağına son bloklar konulacak. Böylelikle köprü kuleleri işlenmiş olacak. İçerisinden ana halatların geçeceği çelik kule semerlerinin montajıyla birlikte ise köprü ayakları, Çanakkale Deniz Zaferi'ni temsil eden 318 metre yüksekliğe ulaşılmış olacak. 1915 Çanakkale Köprüsü ayaklarına son bloklar yerleştiriliyor
Çanakkale Boğazı'nda, Gelibolu'nun Sütlüce ve Lapseki'nin Şekerkaya mevkileri aralarında yapımına devam edilen 1915 Çanakkale Köprüsü'nün temeli, 18 Mart 2017'de Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan göre atıldı. Derhal peşinde Sütlüce'de kurulan şantiyede, kuru havuzda az kalsın her biri birer futbol sahası büyüklüğündeki iki kule kesonu yapı edildi. Daha önce yüzlerce projeyi mahkemeye içeren Türk Mühendis ve Mimarlar Odaları Birliği (TMMOB), 3. Köprü ve Kanal İstanbul gibi prestijli projelerin yanı sıra, 1915 Çanakkale Köprüsü'nün yapımına da karşısında çıkmıştı. Denizin dibine çakılan demir kazıkların üzerine geçen sene mayıs ayında batırılan kule kesonları üstüne ilk bloklar, ağustos ayında konuldu ve kırmızı-beyaz renkleriyle Türk bayrağını simgeleyen köprü ayakları yükselmeye başladı.
Aradan geçen 9 aylık sürede köprü ayaklarında sona gelindi. Gelibolu yakasındaki köprü ayağında 32'nci blokların montajı başladı ve kulelerde 313.5 metre yüksekliğe ulaşıldı. Lapseki yakasındaki köprü ayağına ise 32'nci ve son bloklar ise yarın düzenlenecek tören ile konulacak. Lapseki ilçesi Şekerkaya mevkisindeki törene, Ulaştırma ve Altyapılar Bakanı Adaletli Karaismailoğlu katılacak. Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın ise telekonferans ile katılacak. Törende, köprünün Lapseki yakasındaki ayağına son blok konularak, kuleler bitmiş olacak. Esas kabloların taşıyıcısı olacak çelik kule semerlerinin montajıyla birlikte de köprü ayakları Çanakkale Deniz Zaferi'ni temsilci 318 metre yüksekliğe ulaşılmış olacak.
Yaz sonunda, köprüde kablo örme çalışmalarına başlanacak. Köprü inşaatında kullanılacak olan kabloların ağırlığı 33 bin 268 ton, uzunluğu ise 162 bin kilometre olacak. Kablo örme çalışmasıyla birlikte köprünün silüeti ortaya çıkmış olacak.öte yandan, 14'üncü blokların arasına birincil tahvil kirişinin konulmasının gerisinde 24'üncü blokların arasına da ikinci bağ kirişi montajı yapılmıştı. 32'nci bloklar arasına ise 3'üncü ve son tahvil kirişi konulacak.
Koronavirüs salgını ile çaba kapsamında Lapseki şantiyesi yaşam alanlarında yalıtım sağlanarak, 1915 Çanakkale Köprüsü'nün çalışmaları sürat kesmeden sürdürülüyor. Köprü inşaatında 2 bin 500 kişi, otoyol projesinde ise 3 bin 600 birey çalışıyor. Gelibolu'nun Sütlüce ve Lapseki'nin Şekerkaya mevkileri arasında inşa edilen 1915 Çanakkale Köprüsü'nün her iki yakasındaki ankraj bloku imalatı da tamamlandı.
Malkara'dan Lapseki'ye kadar uzanan otoyol çalışmaları sürdürülürken, Lapseki yakasında 680, Gelibolu yakasında 365 metrelik teşebbüs viyadüklerinin ayakları büyük oranda tamamlandı. Girişim viyadükleriyle birlikte, yani kabloların ankrajlanacağı noktalar arasındaki uzaklık 4 bin 100 metre, projedeki tabliye genişliği 45 metre, ayakların yüksekliği ise 318 metre olacak. Tabliyede kullanılan çeliğin ağırlığı da 49 bin ton. Köprünün inşaatında, 114 bin ton inşaat çeliği kullanılacak. Ankraj betonları da dahil yaklaşma viyadükleri için kullanılacak beton miktarı ise 230 bin ton olacak.
1915 Çanakkale Köprüsü, tasarımındaki inceliklerle de dünyada bir ilk olmaya aday. Cumhuriyetin 100’üncü kuruluş sene dönümünü temsilci 2023 metrelik orta açıklığıyla, tamamlandığında dünyanın en büyük orta açıklığına sahip asma köprüsü unvanına sahip olacak. 1915 Çanakkale Köprüsü’nün kule bağlantıları ve bağlantı unsurları, Türk bayrağının renkleri olan kırmızı-beyaza boyanacak.
Kulelerin üst kısmı, Seyit Onbaşı'nın Çanakkale Savaşları'nda namluya sürdüğü top mermisini temsilcilik edecek şekilde olacak. Köprünün 770'er metre ast açıklıklar ile birlikte toplam 3 bin 563 metre uzunluğunda olması planlanırken, 365 ve 680 metrelik yaklaşma viyadükleri ile toplam geçiş uzunluğu ise 4 bin 608 metre olacak.
2x3 trafik şeritli olacak köprünün, yaklaşık 45,06 metre genişlikte olması öngörülüyor. Köprü tabliyesinin her iki tarafında bakım yenileme amacıyla kullanılacak yürüme yolları olacak. Her iki kule temeli takriben 40 metre derinlikte, deniz tabanında konumlandırılacak ve çelik kulenin yüksekliği takriben 318 metre olacak.
Proje kapsamında 1 asma köprü, 2 yaklaşma viyadüğü, 4 betonarme viyadük, 6 daha aşağı geçit köprüsü, 38 üst geçit köprüsü, 5 köprü, 43 daha aşağı geçit, 115 farklı alanlara yönlendirilmiş ebatlarda menfez, 12 kavşak (devlet yolu üzerindeki kavşaklar dahil), 4 otoyol hizmet tesisi, 2 bakım işletme merkezi, 6 vergi toplama istasyonu inşa edilecek. 1915 Çanakkale Köprüsü, 18 Mart 2022'de tamamlanarak hizmete açılacak. Çanakkale Boğazı, köprü bir uçtan bir uca 6 dakikada geçilebilecek.
Bu haber sizlere www.haber32.com.tr farkıyla sunulmuştur
Muhabir: Haber Merkezi





