Trenin Akşehir'e ulaşmasıyla, özellikle Yalvaç tarafından dağ yollarının kullanımı daha da artmıştır. Yalvaç, Hisarardı ile Akşehir Saray Vadisi arasında bulunan ve Sao Paulo Yolu olarak bilinen güzergah, bu dönemde yoğun olarak kullanılmıştır.

Ancak, kış aylarında yolda yaşanan zorluklar ve her yıl onlarca kişinin hayatını kaybetmesi sebebiyle, geçiş noktasının en yüksek yerinde jandarma birimleri hem gözetleme hem yardım hem de konaklama noktaları olarak görev yapmıştır. Cumhuriyet döneminde yapılan Bağkonak-Engilli yolu da ulaşım için kullanılmaya başlanmış, ancak benzer sorunlar burada da yaşanmış ve jandarmamız yine görev almıştır.

Cankurtaran, yayla şeklinde bir yerleşke iken, yolda kalanlara yardımcı olmalarından dolayı bu ismi almıştır. Yıllar boyunca, özellikle kış aylarında, kendi ihtiyaçlarını karşılamak ve yolda kalanları kurtarmak için büyük çaba sarf eden jandarma birimleri, zamanla bu ağır yük altında zorlanmış ve kendilerine de risk oluşturmaya başlamıştır.

Bu zor şartlar altında bile görevini aksatmayan jandarmamız, yıllar içerisinde yapılan yol çalışmaları ve genişletme çabaları ile rahatlamıştır. 1924 yılında Amerikalı araştırmacılar tarafından çekilen fotoğraflar, bu zorlu yollarda görev yapan askerlerimizi de gözler önüne sermektedir. Bu tarihi fotoğraflar, Yalvaç-Akşehir arasındaki ulaşımın ne denli zorlu olduğunu ve jandarmamızın bu zorluklar karşısında gösterdiği kahramanlığı belgelemektedir.

Isparta'da Kasım Ayında Beklenen Olmadı Isparta'da Kasım Ayında Beklenen Olmadı

Jandarmamızın, zorlu kış şartlarında, dağ yollarında ve geçitlerde canla başla çalışarak birçok hayat kurtarması, tarihin unutulmaz sayfalarına kazınmış bir kahramanlık öyküsüdür. Bu yolculuk, aynı zamanda ülkemizin ulaşım altyapısının geliştirilmesi için verilen mücadelenin de bir göstergesidir.

Muhabir: Nadir Öngören